Et par halvrådne æbler, lidt kaffegrums, resterne af en gammel so med liggesår eller en god gang spildevand fra en industrivirksomhed kan (senest) i 2010 år blive omdannet til en ny form for dieselolie - en olie som indtil videre går under betegnelsen biodiesel 2

Den danske opfindelse er allerede klar til brug. Det første forsøgsanlæg er i drift hos virksomheden Daka i Løsning. Sidste år tog Daka det første spadestik til en helt ny fabrik, som i løbet af nogle år skal kunne omdanne 50.000 tons animalsk affald eller fedt til biodiesel, og de første dråber fra Daka-fabrikken i Løsning virker efter hensigten.

Dakas direktør Kjær Andreasen har allerede brændt masser af biodiesel af i hans firmabil, en Citroen C5 1,6 HDi, hvor halvdelen af tankholdet en varm sommerdag har været biodiesel.

I dag er halvdelen af alt brændstof, der bruges på landevejen dieselolie. Det er især de store lastbiler og busser, der bruger masser af diesel, men der kommer hele tiden flere dieselbiler på gaden, så forbruget af diesel er stigende.

Derfor er der god brug for det nye alternative brændstof, der som noget nyt fremstilles af rene affaldsprodukter.

Danmark er langt fremme med forskning og udvikling af den nye type biodiesel, og de næste år har en gruppe danske virksomheder slået sig sammen med Teknologisk Institut og Danmarks Tekniske Universitet for at få mest muligt diesel ud af det affald, som ikke kan bruges til noget.

Affald som energi
Mulighederne er mange, understregede Teknologisk Instituts direktør, Søren Stjernqvist, under præsentation af det nye projekt. Man kan bruge mange former for affald. Fra almindelig husholdsningsaffald over spildevand, men i første omgang er det affald fra en række virksomheder, der er mest interessant.

Den nye danske biodiesel kan ikke bruges uden tilsætning. Biodiesel skal blandes med traditionel dieselolie. Hvor meget biodiesel, der skal tilsættes, afhænger af mængden af biodiesel. Men deltagerne i det nye danske projekt forventer, at man i løbet af få år kan dække ni pct. af det danske dieselforbrug. Ni pct. varer til 190 mio. liter olie.

Mindre C0-2
Brug af biodiesel har flere fordele. Først bliver Danmark mindre afhængig af fossile brændstoffer, men brug af ny biodiesel betyder også en mindre C0-2 udledning samlet set, men i første omgang skal biodiesel være klar til almindelig brug senest i 2010, hvor regeringen har forpligtet Danmark til at bruge mindst seks pct. biobrændstof senest i 2010.

Trafikminister Flemming Jensen havde fundet vej til præsentation af det danske biodiesel projekt, og trafikministeren kom til at sige, at den nuværende regering satser markant på nye typer brændstof, herunder biodiesel.

Trafikministerens udmelding må vist betragtes som en nyhed. Regeringen Fogh Rasmussen har til dato ikke vist særlig velvilje til at fremme nye typer brændstof, og nøglen til dansk succes for biodiesel er en omlægning af afgift på brændstof.

60 millioner
Alle deltagere i det projekt, der kaldes Waste 2 Value, er sikre på, at biodiesel bliver dyrere end almindelig diesel de første mange år.

Biodiesel bliver mellem 10 og 20 øre dyrere per liter for den almindelige forbruger, og det er dårligt nyt for landets mange vognmænd, der er meget nøjeregnende med prisen på brændstof.

Staten støtter Waste 2 Value projektet med 60 mio. kr. til forsøg i stor skala. Men spørgsmålet er, om den form for støtte er nok. Olieselskabet OK, som deltager i projektet, overvejer flere løsninger:

- Det kan blive nødvendigt med to typer dieselolie på mange tankanlæg, siger Svend Lykkemark fra OK til B.T. og tilføjer:

- Det er blot en af de muligheder, vi arbejder med i den indledende fase. Men vi skal også sikre os, at brændstoffet kan bruges af bilisterne hele året, og her er det største problem, at biodiesel ikke er så modstandsdygtigt om vinteren som traditionel dieselolie, men vi tror vi kan løse problemet, siger Svend Lykkemark.

Spildevand under tryk
En anden kilde til biodiesel er spildevand. Grundfoss har udviklet et anlæg, der arbejder med almindelig spildevand, som sættes under bestemte tryk og temperaturer, og det store anlæg giver både renere spildevand, men også en god portion biodiesel.

Grundfoss-anlægget kan blive endnu en stor dansk eksportsucces, og generelt mener de mange deltagere i Waste 2 Value projektet, at Danmark er meget langt fremme med udvikling af denne form for alternativ brændstof.

Om brændstoffet så havner i danske biler på danske veje er indtil videre usikkert.

I dag sender Danmark biodiesel ud af landet, fordi regeringen ikke vil nedsætte afgiften på alternative typer brændstof.