Sagerne om frås med licensbetalernes penge fortsætter med uformindsket styrke i DR, og denne gang er det i DR’s ensembler og dets chef Kim Bohr, der kritiseres for ødselhed.

BT kan nemlig i dag afsløre, at dirigenten Lawrence Foster i 2015 fik udbetalt et større honorar for to nytårskoncerter, selvom han ikke løftede så meget som en dirigentstok.

Og det vækker kritik:

»Det er ikke fornuftig brug af licensmidler. DR har sandsynligvis været bundet af en kontrakt, og da dirigenterne bookes lang tid i forvejen, har der ikke været nogen vej uden om for DR. Men her er det jo netop DR’s opgave at sikre sig, at man ikke kommer i den situation, hvor man forpligter sig til en udgift, som man så ikke får gavn af,« siger Knut Gotfredsen, statsautoriseret revisor og indtil i marts måned i år mangeårig formand for organisationen Transparency International.

Sagen kommer i kølvandet på BT’s afsløringer fra i februar, hvor vi kunne fortælle, at ensemblechef i DR Kim Bohr gennem en årrække sikrede sin ven fra musikmiljøet Klaus Ib Jørgensen adskillige lukrative chefstillinger i DR uden, at andre fik mulighed for at søge stillingerne.

Blandt andet fik Klaus Ib Jørgensen jobbet som chef for Underholdningsorkestret, som han bestred fra 2012 til 2014. Efter først at have hævdet, at alt var foregået i overensstemmelse med reglerne, måtte DR efterfølgende indrømme, at ansættelsen af Klaus Ib Jørgensen var ulovlig.

Et ældre billede af Lawrence Foster fra 1996. Vis mere

I den nye sag med Lawrence Foster er det med fuldt overlæg, at DR droppede aftalen med den anerkendte dirigent for istedet at hyre en yngre dirigent ved navn Robert Trevino. Det fortæller Kim Bohr.

»I 2015 lavede vi en ny musikplan, hvor vi gerne ville nå bredere ud og nå ud til flere mennesker. Derfor ændrede jeg også den kunstneriske linje, og når man ændrer ét repertoire til et andet, så er det også helt naturligt, at man kigger på dirigenten,« siger han.

»Vi gik blandt andet fra en operakoncert til en koncert med instrumentalmusik med et mere populært tilsnit. Og det skete i fuld aftale med Lawrence Foster, og Robert Trevino var et rigtigt fint valg til det nye repertoire,« siger han.

Er det ikke spild af penge at bruge licensmidler til først at betale én dirigent, for så efterfølgende at droppe ham og hyre en anden?

»Det er din påstand, at DR har betalt Lawrence Foster honorarer. Det kan jeg rent principielt ikke bekræfte. Det er sådan, at når man laver aftaler med kunstnere, så er det et mellemværende mellem mig og dem, og aftalerne er fortrolige. Og den fortrolighed vil jeg ikke give afkald på,« siger Kim Bohr.

BT har dog fra en anden central kilde fået bekræftet, at Lawrence Foster fik sit honorar, selvom DR valgte at aflyse hans to koncerter. Honoraret har DR ikke ville oplyse, og i hele den klassiske musikbranche er dirigenters indtjening yderst hemmelige. Men BT har alligevel fra en kilde med branchekendskab  - som betinger sig af anonymitet - fået at vide, at en dirigent af Lawrence Fosters kaliber typisk koster ca. 8000 euro per koncert svarende til ca. 60.000 kroner. Lawrence Foster skulle som nævnt have holdt to koncerter, hvilket DR bekræfter. Det er dog ikke lykkedes BT at finde ud af det specifikke beløb, som Lawrence Foster fik udbetalt.

»Jeg fastholder, at jeg har en aftale med kunstnerne om, at mine kontrakter med dem er fortrolige,« siger Kim Bohr.

BT har også forsøgt at få underdirektør i DR Kultur Julie Vig Albertsen til at svare på, hvor meget DR betalte for dirigenten, men uden held. Hun siger dog:

»Når vi laver aftaler med kunstnere, så er det typisk sådan, at man også bliver enige om betingelserne ved aflysninger eller ændringer. Det kan også indebære en kompensation.«

»Og selvfølgelig overvejede man også de økonomiske konsekvenser nøje, da man traf beslutningen om ændringer af program og dirigent. Og faktisk blev det samlet set en bedre økonomi for nytårskoncerterne,« siger hun.

Hvad kompensationen består i, og hvordan det kan være en økonomisk fordel at betale en dirigent for ikke at dirigere og i stedet hyre en anden, har Julie Vig Albertsen ikke ønsket at uddybe.

Derudover har BT via en aktindsigt forsøgt at få fat i sagens dokumenter, men uden succes. DR henviser til, at ‘dokumenter vedrørende programvirksomhed er undtaget loven om offentlighed i forvaltningen.’

Det eneste DR ønsker at oplyse er, at ‘Robert Trevino var dirigent ved DR Symfoniorkestrets Nytårskoncert 2015.’

De nye oplysninger kommer efter flere såkaldte møgsager i DR, som har trukket overskrifter. Udover BT’s afdækning af ulovlige vennetjenester i ensemblerne, har studieværten Johannes Langkildes nu berømte hestetransport til 70.000 kroner fyldt i medierne, og det samme har nyhedsdirektør Ulrik Haagerups daglige flyrejser fra Ry til DR-byen i København.


Underdirektør i DR: »Jeg kan godt forstå du spørger«

Udover at have talt med DR’s ensemblechef Kim Bohr, har BT også talt med underdirektør i DR Kultur Julie Vig Albertsen.

Er det hensigtsmæssig brug af licesbetalernes penge, at DR betaler et større honorar til en dirigent uden, at han skal dirigere?

»Jeg kan godt forstå, at du spørger. Men jeg kan ikke gå ind i de nærmere omstændigheder omkring de kontrakter og aftaler, vi har, og det har du også fået at vide. Det er rigtigt vigtigt, at vi har den fortrolighed med kunstnerne om de aftaler, vi har med dem. Og det gælder også de betingelser, der er, hvis der er ændringer eller aflysninger.«

»Og ja, Lawrence Foster dirigerede nytårskoncerten i 2014, og efterfølgende blev det besluttet, at ændre den kunstneriske linje i koncerterne med mere fokus på den brede og mere populære repertoire. Så der var brug for en anden dirigent,« siger Julie Vig Albertsen.

Men du kan vel godt sige, om I har givet honorarer til de to dirigenter. Det kan vel ikke være en hemmelighed, at det koster penge at reservere og hyre en dirigent?

»Jeg kan jo ikke gå ind i detaljerne om vores aftaler. Det er omfattet af den fortrolighed, vi har med kunstnerne.«

Var det ikke et fejljudgement og lave en kontrakt med Lawrence Foster for 2015, når man ikke skulle bruge ham?

»Det jeg kan sige er, at man ændrede den kunstneriske linje, og det betød, at man havde brug for en anden dirigent.«