Antallet af unge danske Facebook-brugere er faldet markant over det sidste år samtidig med, at de trofaste brugere benytter mindre tid på det populære site.

Mens Facebook vokser sig større og større, falder de unge fra. Antallet af 15-24-årige danske Facebook-brugere er faldet med 9,7 procent på et år. Og de unge, der beholder en profil, bruger 10,7 procent mindre tid blandt deres elektroniske vennekreds.

Det fremgår af en ny rapport fra new media-rådgiver Jon Lund, "Facebook og de unge - 2009-2010", der bygger på en analyse af de officielle trafiktal fra FDIM/GemiusAudience.

43.000 unge danskere har helt droppet Facebook. Mens 439.000 unge mellem 15-24 år i august 2009 brugte det sociale netværk, var det samme kun tilfældet for 396.000 15-24-årige i august 2010.

Ifølge manden bag analysen, Jon Lund, kan en del af forklaringen findes i de unges brug af Facebooks apps til deres mobiler. Det vil sige, at de er på Facebook via deres mobil, og mobilbrug tæller ikke med i statistikken.

- Unge benytter deres mobil meget mere end tidligere - det kan forklare, at unge bruger færre tid på sitet. Men årsagen til, at der er færre brugere, skal findes et andet sted, siger han og fortsætter:

- Jeg tror, at nogle unge har fået for meget af et voldsomt forbrug på sitet. Der er en dalende interesse, men Facebook er ikke på vej nedad, tværtimod.

De unges dalende interesse kommer på et tidspunkt, hvor Facebook ellers er vokset - fra i alt 2.416.000 voksne danskere i august 2009 til 2.535.000 i august 2010. Faktisk er de 15-24-årige fortsat overrepræsenteret med 20 procent på sitet.

Ifølge undersøgelsen er de unges opbakning til den sociale netværkstjeneste Twitter også faldet igennem det sidste år.

/ritzau/