Pensionskassernes formuer indgår nu som en del af trepartsforhandlingerne i et forsøg på at skabe vækst.

Danskernes svulmende pensionsformuer er på vej ind som central vækstmotor til broer, veje og tunneler i samfundet, skriver Politiken.

I de trepartsforhandlinger, som skydes i gang i dag i Statsministeriet, nævnes det specifikt i kommissoriet, at man gennem de såkaldte offentligt-private-partnerskaber (OPP) kan bruge private midler til at få udført offentlige anlægsopgaver:- Der kan drøftes yderligere muligheder for vækst inden for rammerne af 2020-planen, herunder hvordan OPP kan bidrage til modernisering af offentlige anlæg og bygninger, hedder det.Centrale fagforeningsbosser, der samtidig sidder på formandsposterne i gigantiske pensionspengetanke, erklærer sig villige til at åbne for checkhæftet til at finansiere store infrastrukturprojekter.- Det er ingen hemmelighed, at vi gerne ser, at pensionsmidlerne bruges til at fremme væksten. Og det er også naturligt at drøfte dette i trepartssammenhæng, siger Harald Børsting. Ud over LO er han formand for Lønmodtagernes Dyrtidsfond.3F-formand Poul Erik Skov Christensen ser kommissoriet som en mulighed for at igangsætte store projekter som f.eks. en københavnsk havnetunnel. Han forestiller sig ikke, at trepartsforhandlingerne specifikt skal handle om f.eks. en havnetunnel, men bane vej for, at pensionsformuerne kan bruges uden at gældsætte de offentlige budgetter.- Kan man skabe en eller anden model for at bringe de danske pensionsmidler i spil, så synes jeg, at det vil være en rigtig god ide, siger Skov Christensen, der også er formand for Pension Danmark, til Politiken,Han påpeger, at Pension Danmark har gang i flere forskellige OPP-samarbejder rundt om i Europa, men kun få herhjemme.OPP indebærer, at en privat investor, for eksempel en pensionskasse, betaler for opførelsen af f.eks. elektrificering af jernbanenettet eller en motorvej og så påtager sig driften over en længere årrække. Netop en hurtigere jernbaneelektrificering eller en havnetunnel i hovedstaden står ifølge Politikens oplysninger højt på transportminister Henrik Dam Kristensens (S) ønskeseddel, som imidlertid hidtil er ufinansieret.Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) bekræfter, at regeringen helt generelt er lun på ideen om flere offentligt private partnerskaber.

BNB