Prisstigninger på op mod 100.000 kroner.

Det kan blive fremtiden for elbiler produceret i Kina, når EU efter alt at dømme banker tolden i vejret senere på året.

»FDM forventer, at EU gør alvor af øget importtold på kinesiske biler, og det kan hurtigt blive et problem for såvel de europæiske forbrugere som for tempoet i den grønne omstilling,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

I dag er tolden på kinesiske elbiler på 10 procent. 

Det vides endnu ikke, hvad den fremtidige sats bliver, men der er gættet på stigninger på op til 25 procent, fordi EU mener, at det er konkurrenceforvridende, at de mange kinesiske elbiler produceres med statsstøtte.

»Ender stigningen hos forbrugerne alene, vil en stigning i toldsatsen fra 10 til 25 procent have betydelige effekt på forbrugernes biløkonomi,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM:

»Alene på de billigste biler til 235.000 kroner er der tale om en stigning på over 26.000 kroner, og det er mange penge på bilbudgettet. På de mere populære bilmodeller kan det nemt være 50.000 kroner eller mere.«

Hver at bemærke vil nye toldsatser gælde for alle mærker, der er produceret i Kina. Og ikke kun de kinesiske modeller, der i stigende grad er smidt på markedet i de senere år. 

Her ses en stribe Dolphin-modeller fra Byd, der er ankommet til det europæiske marked.
Her ses en stribe Dolphin-modeller fra Byd, der er ankommet til det europæiske marked. Foto: Lars Penning/AP/Ritzau Scanpix
Vis mere

FDM har regnet på priserne for fire af de mest populære elbilmærker produceret i Kina. Hvor meget dyrere vil de blive med en told på 25 procent frem for de nuværende ti procent:

  • Byd Dolphin Comfort: Forhøjelse på 26.657 kroner.
  • Volvo EX30 SM Extended Range: Forhøjelse på 37.319 kroner.
  • Tesla Model 3 LR: Forhøjelse på 41.545 kroner.
  • Xpeng G9 RWD SR: Forhøjelse på 93.371 kroner.

Hos det FDM frygter man, at højere priser på elbiler fra Kina kan komme til at betyde højere priser for hele markedet.

»En højere told på kinesiske elbiler kan komme til at mindske prispresset på elbiler generelt, også de europæisk producerede, samt reducere udvalget af især billige elbiler,« siger Torben Lund Kudsk fra FDM i en pressemeddelelse.

Også hos brancheorganisationen Bilbranchen DI er man bekymret over udsigten til højere told.

Xpeng er et andet udbredt kinesisk mærke.
Xpeng er et andet udbredt kinesisk mærke. Foto: Chalinee Thirasupa/Reuters/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Det er vi ærgerligere over, da det bidrager til en masse usikkerhed. Ikke bare blandt bilforhandlere, men også hos forbrugerne, fordi der kun er en masse rygter og ikke noget konkret at forholde sig til,« siger direktør Thomas Møller Sørensen.

Ifølge FDM har man fra EUs side bedt medlemslandene om pr. 6. marts at registrere hver importeret kinesisk personbil. Det kan blive relevant, hvis tolden indføres med tilbagevirkende kraft.

Der er overraskende mange penge at spare på de løbende udgifter til din bil. Men hvor er sparepotentialet størst? Det ser vi nærmere på i denne udgave af Spar Kassen, hvor Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, er gæst i studiet.