Ny kampagne fra Livslinien viser ægte selvmordsbreve, der skal få mændene til at fortælle om deres problemer.

- Jeg kan ikke mere. Jeg elskede dig og var stolt af dig. Jeg elskede børnene, men kunne ikke holde ud at se dem lide så meget på grund af mig. Kære børn. Tilgiv mig. Frank'

Tre selvmordsbreve, skrevet af mænd, der er døde nu, ligger til grund for den nye kampagne fra Livslinien – en gratis telefonrådgivning for selvmordstruede. De rammer lige dér, hvor det gør så ondt, at hjernen lægger an til at skifte emne i det øjeblik, hvor det i al sin ufattelige gru går op for én, at man lige har læst en fars sidste farvel til sine børn.

Viser virkeligheden

Kampagnen og dens barske budskab skal få selvmords-truede mænd til at råbe vagt i gevær, når de er i krise og går med selvmordstanker, og brevene skal både hænge ved busstoppesteder, togstationer og køre som tv-spot.

Brevene kommer egentlig fra USA, hvor de er indsamlet af en psykolog på et ligsynskontor, men er blevet oversat til dansk og er alle skrevet af mænd, der efterfølgende har taget deres eget liv. Hos Livslinien er de glade for kampagnen, fordi den viser de realiteter, som et selvmord indebærer, dog uden at være udpenslende.

- Kampagnen skilte sig markant ud fra de andre bureauers forslag, der alle fokuserede på selvmordsmetoderne. Denne kampagne viser virkeligheden, der er tilbage, når et selvmord er blevet begået. Den bruger et minimum af virkemidler, men alle dem, vi har vist den til, har reageret stærkt på den. Ingen har syntes, at den går over grænsen, siger kommunikationschef hos Livslinien Kristine Walsh.

Det er med god grund, at kampagnens selvmordsbreve er skrevet af mænd, og at kampagnen primært henvender sig til mændene. I 2010 blev i alt 587 selvmord registreret i Dødsårsagsregisteret. 424 af dem var mænd. Hos Center for Selvmordsforskning mener centerleder Lilian Zøllner også, at det giver god mening at rette kampagnen mod mændene:

Får ikke hjælp i tide

- Når mænd beslutter sig for at begå selvmord, anvender de metoder, som de dør af. Kvinderne tegner sig derimod for størstedelen af selvmordsforsøgene. Det er især modne mænd på over 50 år, der ikke får hjælp i tide, siger hun. Hun understreger, at centret ofte støder på tabu omkring selvmord i deres forskningsarbejde, så hun er positiv over for en kampagne, der forsøger at gøre op med selvmordstabuet.

Chefpsykolog på Rigshospitalet Svend Aage Madsen oplever, at mænds psykiske problemer er underbehandlede, og der derfor er væsentligt flere mænd end kvinder, som det lykkes for at tage deres eget liv:

- Der er i befolkningen stort set lige så mange mænd som kvinder, der lider af depression, men kun halvt så mange af mændene er i behandling. Det vil sige, at halvdelen af de mænd, der er depressive, er uden behandling. Samtidig har mange mænd svært ved at identificere deres problemer som psykiske og har ikke i tankerne, at der er hjælp at få. Mange mænd tænker også i højere grad end kvinder, at de må klare deres problemer selv, siger han.

Kampagnen begynder i dag, og tv-spottet vil komme i biografer samt på TV 2 og TV3.