Bestil levering af din pakke uden CO2-udslip


CO2-neutral transport er blevet et varmt emne i flere europæiske lande, og elbiler samt CO2-kvoter spiller en vigtig rolle i dette billede.
Aktuelt har har den verdensomspændende transportvirksomhed TNT indført mulighed for at vælge CO2-neutrale ekspresforsendelser på det tyske marked.
Tilbuddet er uden ekstraomkostninger, men gælder i begyndelsen kun tyske kunder. De kommende måneder vil TNT udrulle sine nye CO2-service til andre, store europæiske lande.


TNTs CO2-service er primært udviklet til store virksomheder, men giver også små og mellemstore virksomheder gode redskaber til deres miljøarbejde.
CO2-neutral transport foregår i to skridt. Først beregner TNT udledningen for hver konkret forsendelse. Dernæst neutraliseres udledningen ved indkøb af modsvarende CO2-kreditter. TNT anvender alene CO2-kreditter fra bæredygtige energiprojekter.
Hver dag leverer TNT tæt på en million fragtleverancer. Selskabet opererer via vej- og luftnetværk i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien, Stillehavsregionen og i Nord- og Sydamerika.


Sideløbende indledes et andet spændende transport-miljø-projekt i Italien, hvor leveringen af 50 Nissan e-NV200-elvarebiler til tranportvirkssomheden DHL er indledt. Det sker som følge af en samarbejdsaftale om nul-emissions-biler, som Nissan Italia og DHL Express underskrev i juli sidste år. De eldrevne varebiler vil indledningsvis blive anvendt til leveringer og forsendelser i Milano og Rom. Herefter bliver e-NV200 indfaset i Firenze, Verona, Bologna, Napoli, Salerno, Bari og Catania.

Lynladning


Nissan e-NV200 blev introduceret i 2014 og deler en stor del af sin teknologi med Nissan Leaf, som er verdens mest solgte elbil. Den blev valgt som følge af sin gode rækkevidde på 179 km i virkelig trafik. Desuden kan batterierne oplades fra 0-80 pct. på under 30 minutter med en CHAdeMO-lynoplader. Varebilen har et varerum på 4,2 kubikmeter, hvilket svarer til to europaller, og nyttelasten er 770 kg. Batteripakken, som er placeret under bilens bund, optager ikke plads i varerummet og giver bilen et meget lavt tyngdepunkt.


Den største bekymring har naturligt nok været varebilernes rækkevidde, men test har bekræftet, at Nissans elbil kan klare opgaven. I en simulering af daglig drift i Rom gennemførte den 45 leveringer og 25 afhentninger i tråd med den daglige arbejdsdrift for en konventionel varebil. Den kørte i alt 120 km og havde stadig strøm på batterierne til ca. 50 km mere, da testen var afsluttet.


70 pct. alle europæiske varebilsflåder kører i gennemsnit under 100 km om dagen. 35 pct. kører aldrig over 120 km.
»Anvendelsen af nul-emissions-varebiler er en del af det globale GoGreen-program, som blev iværksat af Deutsche Post DHL for at reducere koncernens CO2-emissioner på verdensplan med 30 pct. inden 2020,« siger Alberto Nobis, Managing Director hos DHL Express Italia.