I modsætning til teamkollega Romain Grosjean er det Kevin Magnussen, der må overlade sit sæde ved en stribe Formel 1-træninger i denne sæson.

Og det er danskerens egen skyld. Det erkender han i et interview med Motorsport.com.

»Det er sådan, det er. Jeg forhandlede selv kontrakten, jeg talte selv med holdet, og man lærer gennem hele livet,« siger Kevin Magnussen til Motorsport.com.

Syv gange får Antonio Giovinazzi lov til at køre den første fredagstræning for Haas i den resterende del af 2017-sæson, seks af gangene ’går det ud over’ den danske kører. Hans franske makker slipper altså med kun at skulle sidde over en enkelt gang.

Fordelingen ser sådan ud, fordi Romain Grosjean har sikret sig mod at blive skiftet ud i sin kontrakt. Det har Kevin Magnussen ikke.

»Sådan var det i den kontrakt, som jeg blev tilbudt. Jeg vidste ikke, at den anden kontrakt (Romain Grosjeans, red.) så sådan ud. Jeg troede, at de var ens. Så jeg sagde: ’Ingen problemer’. Værre er det heller ikke,« siger Kevin Magnussen:

»De tilbød ham den samme kontrakt, men han satte foden i forhold til fredagene, fordi han havde nogle dårlige erfaringer med det tidligere. Det er ikke perfekt, men jeg er ikke alt for bekymret over det.«

I 2015 måtte Romain Grosjean overlade sin racer hele 13 gange ved fredagstræningerne ud af 19 mulige, da han kørte for Lotus.

Herefter tog Romain Grosjean til Haas, og franskmanden ville ikke lade sig udsætte for det samme igen, så han sikrede sine vilkår i kontrakten med det amerikanske hold.

Romain Grosjean har sikret sig i sin kontrakt.
Romain Grosjean har sikret sig i sin kontrakt. Foto: Andre Pichette
Vis mere

»Lært af erfaringerne kom det med, da jeg skrev under på min nye kontrakt. Jeg kan ikke fortælle indholdet af den, men efter Lotus ville jeg grundlæggende ikke smides ud af bilen igen,« siger Romain Grosjean:

»Günther (Haas-teamchef Steiner, red.) spurgte mig, om jeg ville være villig til at gøre det én gang, og jeg sagde ’ja’. For holdets skyld er det også godt med en stor grad af kontinuitet for også at kunne udvikle bilen.«

Det var i øvrigt Jolyon Palmer, der fik lov at prøve sig af i Romain Grosjeans Renault-racer i 2015. Briten endte med at få et fast sæde hos Renault (sammen med Kevin Magnussen), da det franske team overtog Lotus til 2016-sæsonen.

Kevin Magnussen understreger over for Motorsport.com, at han ikke tager let på det, bare fordi han har en længere kontrakt med Haas.

»Jeg vil gøre mit bedste, uanset hvor mange år, jeg har tilbage af min kontrakt, men der er ingen grund til at beklage sig.«

Fredag er der træning i Canada kl. 16 og 20 (begge gange med Kevin Magnussen i raceren), og du kan SELVFØLGELIG følge dem begge direkte her på BT.dk.