Danske forbrugere skal ikke regne med, at rækkevidden på nye elbiler kommer til at vokse voldsomt fra det nuværende niveau.

Fokus i udviklingen af bilerne ligger nemlig nu et andet sted, forklarer dansk ekspert.

Rækkevidden på de mange nye elbiler på det danske marked er vokset og vokset.

Således kan alle modellerne nu bringe danske bilejere adskillige hundrede kilometer på en enkelt opladning. Også på en kold vinterdag.

De stærkeste modeller sælges i dag med en opgivet rækkevidde på over 500 kilometer, hvilket er nok til at bringe de fleste ret langt rundt i Danmark uden en opladning undervejs.

Men hvis man som forbruger går og venter på, at rækkevidden på elbilerne kommer endnu længere op – så får man sig på et tidspunkt en skuffelse. 

Det spår i hvert fald forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM, som overfor B.T. guider danske forbrugere i den jungle, der er det helt nye marked for elbiler og ikke mindst ladeløsninger.

En kinesisk BYD Seagull – som endnu ikke er på det danske marked – vises frem på motorshow i Shanghai.
En kinesisk BYD Seagull – som endnu ikke er på det danske marked – vises frem på motorshow i Shanghai. Foto: AP/Ritzau Scanpix
Vis mere

For hvad skal man egentlig gå efter i rækkevidde?

»Hvis man kører rigtig mange kilometer i løbet af hverdagen, så skal man selvfølgelig gå efter de største,« siger Ilyas Dogru.

»Men kører man som gennemsnittet, så burde bilerne med 3-400 kilometer være rigeligt i hverdagene,« tilføjer han.

Ilyas Dogru forklarer, at den rækkevidde, som producenterne oplyser, er beregnet ud fra en standardiseret model.

Og derfor foretager FDM selv test af elbilerne under danske forhold på danske motorveje både om sommeren – og om vinteren.

Og det er især den sidste del, som danske forbrugere kan bruge som et benchmark.

»I vores vintertest kan man se resultatet som et worst case-scenarie i forhold til rækkevidden. Det er det minimum, man kan gå ud fra, at bilen har i rækkevidde,« siger Ilyas Dogru.

Han forklarer, at man i store træk kan gå ud fra, at man kan trække cirka 20 procent fra den rækkevidde, som producenterne oplyser, hvis bilen kører en hel opladning på motorvejen ved cirka 110 km/t.

Og hvis det er vinter og omkring frysepunktet, kan man som udgangspunkt trække omkring yderligere 20 procent fra.

Men i stedet for at tage udgangspunkt i det kørselsbehov, man måske har ganske få gange om året, hvor man som forbruger skal ud på lange ture, så mener Ilyas Dogru, at man skal kigge på, hvad man skal bruge i hverdagen.

»Mine kolleger, der rejser rundt i verden og snakker med bilproducenterne, de siger, at vi ikke skal forvente så mange biler, der kører 1.000 kilometer på en opladning, som en del danskere venter på,« forklarer Ilyas Dogru.

Bilproducenterne fokuserer nemlig mere på at udvikle den hastighed, man kan oplade bilerne på, i stedet for at forlænge rækkevidden på den enkelte opladning, fortæller han.

»Vi kommer til at se rigtig mange biler, der kører mellem 500 og 700 kilometer på en opladning. Og så kan de oplade ret hurtigt,« siger Ilyas Dogru.

Allerede nu reklamerer eksempelvis Shell med, at man kan oplade det, der svarer til 200 kilometer på '10-20 minutter'.

»Så det er opladningshastigheden, der kommer til at være det afgørende og ikke så meget, hvor langt bilerne kommer på en opladning,« understreger han.

Derfor mener Ilyas Dogru, at man som forbruger i stedet bør kigge på, at den elbil, man er interesseret i, har en fornuftig opladningshastighed.