En hydraulisk presse i industriel størrelse knuser både bøger, dåser med maling og et klaver.

Frem på skærmen toner i stedet den nye iPad Pro, der præsenteres således: 'Den mest kraftfulde iPad nogensinde er også den tyndeste.' Forstået som at den kan indeholde alt det, der lige er blevet knust.

Reklamen stammer fra Apple, og den har i den grad givet bagslag.

Det skriver The Guardian.

Apple knuser mange kreative ting i en ny reklame, og det har givet bagslag.
Apple knuser mange kreative ting i en ny reklame, og det har givet bagslag. Foto: Apple.
Vis mere

Reklamen, der altså knuser en række kulturelle genstande, har stødt mange, og det har nu fået Apple til at undskylde.

Reklamen blev lanceret af Apples administrerende direktør, Tim Cook, tirsdag.

Skuespilleren Hugh Grant var hurtigt ude at kritisere den på X.

'Reklamen repræsenterer ødelæggelsen af den menneskelige oplevelse, takket være Silicon Valley,' skrev han.

Den amerikanske filminstruktør, Justine Bateman, skrev på X:

'Hvorfor har Apple lavet en reklame, der knuser kunsten? Teknologi og kunstig intelligens er ensbetydende med at ødelægge kunsten og samfundet generelt.'

Efter mange lignende indlæg kom Apples vicepræsident for marketingkommunikation, Tor Myhren, med følgende udtalelse:

»Kreativitet ligger i vores dna hos Apple, og det er utroligt vigtigt for os at designe produkter, der styrker kreative over hele verden. Vores mål er altid at fejre de utallige måder, brugerne udtrykker sig på og bringer deres ideer til live gennem iPad. Vi ramte ved siden af med denne video, og det er vi kede af.«

Reklamen er stadig på Tim Cooks X-konto, men Apple har, efter kritikken, besluttet sig for, at den ikke skal vises på tv.