Danske virksomheder driver lobbyisme i USA som aldrig før, lyder det fra ambassaden i Washington. Massivt øget eksport har givet virksomhederne blod på tanden.

Flere danske virksomheder har kastet sig over lobbyisme i den amerikanske hovedstad Washington DC, skriver Business.dk.

Den kraftigt stigende eksport til det amerikanske marked får flere danske virksomheder til at søge til USA. På ti år er eksporten til USA steget med over 200 procent, viser tal fra Danmarks Statistik. Dermed er USA rykket fra en syvendeplads til en fjerdeplads på listen over Danmarks største eksportmarkeder. Det kan de mærke på den danske ambassade i Washington.

- Tallene taler deres eget sprog. USA bliver et stadig vigtigere marked for danske virksomheder, og vi mærker tydeligt, at virksomhederne nu erkender behovet for at arbejde med myndighederne her, siger ambassadør Friis Arne Petersen til Business.dk.

Blandt de aktive virksomheder er Terma, Novo Nordisk, AP Møller - Mærsk, Novozymes og Coloplast. Da Novozymes for nyligt havde besøg af den amerikanske præsident George Bush, var det også resultatet af et effektivt stykke lobbyarbejde.

/ritzau/