Havde det ikke været for insulinpræparatet Tresiba, var Novos omsætning i tredje kvartal faldet.

København. Hos Novo Nordisk er der store forhåbninger til selskabets nye, langtidsvirkende insulin Tresiba, der blev lanceret i begyndelsen af året.

Og havde det ikke været for Tresiba, ville koncernens omsætning for tredje kvartal målt i kroner da også være faldet.

I hvert fald, når man sammenligner med samme kvartal sidste år, hvor der blev solgt for 26,8 milliarder kroner.

Omsætningen i tredje kvartal 2016 udgjorde således 27,5 milliarder kroner, hvoraf Tresiba tegnede sig for godt én milliard kroner.

Moderne insulinpræparater som Levemir og Novorapid tegnede sig for et fald på fire procent, mens salget af Novos biofarmaprodukter som blødermedicinen Novoseven faldt tre procent.

Til gengæld var der fremgang for anti-fedmemedicinen Victoza, hvor salget voksede med 10 procent.

Administrerende direktør Lars Rebien Sørensen sætter da også sin lid til Tresiba og sidstnævnte, når det gælder den fremtidige salgsvækst.

- Fremadrettet er vi overbevist om, at vores stærke produktportefølje med innovative produkter som Tresiba, Victoza og semaglutid vil sætte os i stand til at opfylde vores reviderede vækstmål, siger han i en kommentar til regnskabet.

/ritzau/