TV-stationens beslutning om at bruge 100 millioner kroner på nye programmer for at stoppe seerflugt, vækker harme hos konkurrenterne.

TV 2s kommercielle konkurrenter ånder atter den statsejede medievirksomhed i nakken og anklager nu TV 2 for at løbe fra alle de fine løfter, man gav, inden kanalen kom til at koste penge.

Det har ifølge Jyllands-Posten betydet, at TV 2 har mistet seere i et omfang, som har taget TV 2 på sengen, og det får nu ledelsen til at kaste 100 millioner kroner efter nye programmer, der skal bremse det dramatiske fald.

Det har i den grad tirret konkurrenterne Viasat og SBS, der længe har advokeret for, at TV 2 blot ville bruge sine nye indtægter fra betalingsfinansieringen til at investere mere. Og de har hele tiden argumenteret for, at TV 2 var en sund butik med et alt for stort overforbrug, mens TV 2s svar var, at man ikke skulle have betalingspengene for at investere i programmer, men for at sikre en virksomhed med sund økonomi og en overskudsgrad på 10 procent.

Udmeldingerne om de 100 nye millioner står dermed i skærende kontrast til det, mener man hos SBS og Viasat, hvor holdningen nu lyder:

- Hvad sagde vi? Vi får nu bekræftet, at beslutningen om, at TV 2 skulle blive betalingskanal, var forkert, og at det bare var en belejlig ekstra indtægtskilde. Man siger, at man har en nødlidende hovedkanal. Hvordan finder man så lige 100 millioner kroner? Det undrer mig, siger Kim Poder, administrerende direktør hos TV3, der er en del af Viasat, til Jyllands-Posten.

BNB