Transportministeriet undlod at oplyse Folketinget om de store risici, som Metroselskabet tog på vegne af skatteborgerne, da et nyt anlægsbudget blev godkendt i 2012.

Da Folketinget i 2012 godkendte et nyt anlægsbudget for Metro Cityring, undlod Transportministeriet at oplyse om de store risici, som Metroselskabet tog på vegne af skatteborgerne, skriver Politiken.

Metroselskabet indskrev blandt andet to såkaldte optioner i anlægsbudgettet for at sænke den samlede anlægspris og spare 200 millioner kroner.

Selskabet fik ansvaret for at indhente myndighedsgodkendelser i projektet og lovede, at entreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire byggepladser.

Tilladelserne på døgnarbejde gled dog ikke glat igennem, og projektet er nu et år forsinket med en ekstraregning til det offentlige på op mod 2 milliarder kroner.

Folketingets Finansudvalg blev dog aldrig oplyst om de økonomiske risici, som selskabet påtog sig i aktstykke 51, hvor Transportministeriet bad om bevillingen.

»Folketingets Finansudvalg har ikke fået fyldestgørende oplysninger. Det her er et væsentligt element i den samlede vurdering af økonomien, og Transportministeriet burde have forudset og peget på, at døgnarbejdspladserne kunne give problemer«, siger professor i statsret ved Aarhus Universitet Jørgen Albæk Jensen til avisen.

Bent Flyvberg er professor i store anlægsbyggerier. Han finder det dybt kritisabelt, at Metroselskabet påtog sig så store økonomiske risici uden at oplyse de folkevalgte.

»Det får reduceret budgettet og lader så som om, at risikoen og omkostningerne forsvinder. Men det er ren illusion, som når tryllekunstnere optræder. Risikoen er ikke forsvundet og kommer nu tilbage som en boomerang. Skatteyderne bør være dybt bekymrede, og politikerne kommer til at stå tilbage med sorteper«, siger Bent Flyvbjerg.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har ifølge avisen ingen kommentarer til sagen, da den skal behandles af Rigsrevisionen i en kommende beretning.

Metroselskabet skriver til Politiken, at man i 2010 ikke kunne forudse problemerne med at få godkendt døgnarbejdet, hvorfor selskabet ikke mener at have løbet stor risiko