Enorme mængder afføring fra krydstogtskibe ryger direkte ud i Østersøen, fordi blandt andet Københavns Havn ikke har kloakfaciliteter, siger ny rapport fra WWF. Københavns Havn svarer igen.

Hver gang en af de 800.000 årlige passager på Oslo-færgerne og mange af de store krydstogtskibe skyller ud i toilettet, så ryger afføringen direkte ud i Østersøen.

En ny rapport fra Verdensnaturfonden viser, at kun tre ud af 12 af de største havne i Ørestadregionen overhovedet har faciliter nok til at tage imod de titusindevis af liter afføring og badevand.

Blandt de havne, der dumper med et brag, er Københavns Havn, der bare i år modtager 330 krydstogtskibe med over 600.000 passagerer.

Kun havnene i Stockholm, Visby og Helsingfors har ifølge WWF kloakfaciliter, der kan tage imod de flere hundredetusinde liter afføring, der kan være i en stor færge eller et krydstogtskib.

Det er for klamt

- Det er simpelthen, så klamt, at jeg næsten ikke tør tænke på det. I mine øjne er det uetisk, at skibene bare dumper deres forurenede vand i havene - bare fordi, at det ikke er ulovligt. Desuden er det slet og ret for dårligt, at en stor, professionel havn som København ikke har ordentlige kloakfaciliteter. Den her forurening kunne man jo uhyggeligt nemt forhindre, siger generalsekretær Gitte Seeberg fra Verdensnaturfonden.

Mange krydstogtskibe og flere af danskernes foretrukne færger, når turen går til England, Norge og Polen, lukker som det er nu al toilet- og badevand lige ud i de internationale farvande, fordi de hermed sparer spildevandsafgiften.

Nogle af de forurenende rederier er DFDS, Colorline, Fjord Lines og Polferries. De lister simpelthen spildevandet ud, mens passagerne nyder kaffen i bistroen eller sover i kahytten.

Gratis at komme af med

Københavns Havn fortæller, at de første januar 2009 netop inkluderede spildevandsafgiften i den pris, som alle skibe, der lagde til kaj skal betale.

- På den måde er det jo gratis for skibene, at komme af med deres spildevand, siger Arnt Møller Pedersen, der er chef for Copenhagen Malmö Port.

Han mener ikke rapporten for den svenske afdeling af Verdensnaturfonden er fair.

- Nej, den kritik synes jeg bestemt ikke er rimelig. Vi dumper, fordi vi ikke har et kloakanlæg, der går lige ud til kajen, hvor krydstogtsskibene ligger til. Det er også rigtigt. Det får vi først i 2012.

- Men i stedet gør vi blot noget andet. Vi henter skibenes spildevand med tankbiler - og de kan rumme rigtigt meget -  i dag måtte vi bruge 20 tankbiler for at tømme bare et krydstogtskib, siger Arnt Møller Pedersen, der er chef for Copenhagen Malmö Port.