Betal din øl med mobilen og undgå kø. Nyt forsøg er et hit på Roskilde Festival.

Det skal være slut med lange køer ved ølboderne på landets festivaler og stadioner.

Sådan lyder visionen hos folkene bag et eksperiment, der netop nu kører på Roskilde Festival.

Ved tre såkaldte Beer Walls er kontanter og dankort blevet erstattet af mobiltelefoner og selvbetjening, og her kan festivalgæster forsyne sig med øl blot ved at sende en sms og trykke på en knap.

- Vi har allerede fået meget positiv respons, siger René Lundbæk, der er direktør i forsøgets ene part, mobilbetalingsselskabet Pay4it.

De tre Beer Walls er alle placeret inde på festivalpladsen og åbnede ved sekstiden torsdag aften. Alene første aften blev der via sms solgt 250 halvliters fadøl og 19 kander.

- Vi er vilde med det, lyder det samstemmende fra fem fyre, der er gået hele vejen fra den anden ende af festivalpladsen for at prøve det nye system.

De er i gang med at genopfylde to kander og trods startvanskeligheder, hvor øllen skummer over, er de meget begejstrede.

- Der mangler en kandeholder, men ellers er det smart, siger den ene af fyrene, inden han fylder næste kande med lidt mere held.

Og står det til projektets anden bagmand, NFC Danmark, som arbejder med sikker kommunikation via mobiltelefoner, skal den kontantløse betalingsform være de eneste måde at købe øl på festivalen allerede om få år.

- Faktisk ser vi gerne, at systemet på sigt kan erstatte kontanter i alle Roskilde Festivalens egne boder - og gerne allerede næste år, siger Thomas Schøsler Lindholm, account manager hos NFC.

Ved at købe øl, vand og mad via sms kan man nemlig spare både bemanding og den tid en dankorttransaktion tager, påpeger han.

I første omgang er forsøget begrænset til Roskilde og en lignende installation på Skanderborg Festival til august.

I løbet af festivalen kigger flere stadionejere desuden forbi for at se på eksperimentet, og den kontantløse tap-selv-bod kan meget vel have en fremtid på tribunerne på landets store fodboldstadions.

/ritzau/