Mikkel Condé har i mere end 10 år arbejdet som cykelsportsjournalist i Danmark og udlandet. Han har især specialiseret sig i at lave optaktsanalyser af løbene. Under Tour de France er han BT's faste analytiker, når han hver dag kigger frem mod den kommende etape.
Mikkel Condé har i mere end 10 år arbejdet som cykelsportsjournalist i Danmark og udlandet. Han har især specialiseret sig i at lave optaktsanalyser af løbene. Under Tour de France er han BT's faste analytiker, når han hver dag kigger frem mod den kommende etape.
Vis mere

Ruten

Dagens etape er den sidste med mål opad i årets Tour de France. Det er dermed også sidste chance for de rene klatrere for at tage en etapesejr. Forhåbentlig betyder det, at vi endelig får klassementsrytterne at se køre om det til sidst. Det kræver dog, at holdene arbejder sammen om at få hentet morgenudbruddet, og det kan godt vise sig at blive svært.

Således går det igen i dag opad fra første færd. Collet de Tamié er ikke en kategoriseret stigning, men de otte km mod toppen stiger stadig med syv procent. Eftersom alle de øvrige bjergetaper er endt med en udbrudssejr, vil kampen om at komme afsted være utrolig intens. Den hårde start betyder, at kun de bedste bjergryttere og dem med noget tilbage i benene vil kunne ryste sig fri af feltet.

Den indlagte spurt kommer allerede efter 25,5 km i Doussard. Peter Sagan (Tinkoff) har allerede vundet den grønne pointtrøje.

Han skal blot holde sig på cyklen og inden for tidsgrænsen inden Paris for at blive hyldet på podiet. Alligevel vil det ikke være nogen overraskelse, hvis han sniger sig med i et udbrud igen i dag. Skulle udbruddet ikke være kommet afsted inden spurten, sker det nok først på kategori 1-stigningen, Col de la Forclaz de Montmin. Fra toppen er der lige over 100 km til mål.

Dagens længste opkørsel er uden-for-kategori-stigningen Col de la Forclaz de Queige, der begynder efter 83,5 km i sadlen. De 12,4 km mod toppen stiger med 8,2 procent i snit, hvoraf især den sidste halvdel er stejl med adskillige stykker på over 10 procent. Efterfølgende venter 40 km med blandt andet to nedkørsler, inden rytterne tager fat på dagens sidste store udfordring.

Foto: JUAN MEDINA
Vis mere

Finalen

I byen Vervex begynder det for alvor at gå opad igen. Herfra er de sidste 10 km stort set lige op i himlen. De første 2,5 km er afsindig stejle med tocifrede stigningsprocenter.

Herefter falder procenterne lidt over et par kilometer, inden de sidste fire km stiger med mellem otte og 10 procent op mod mål. Det har været en lang og hård Tour indtil videre, og vi kan sagtens se mandefald fra top 10 i dag. Hvis man allerede bliver sat på det stejle stykke i bunden af finalebjerget, kræver det en rigtig god psyke at komme tilbage.

Foto: KENZO TRIBOUILLARD
Vis mere

Favoritterne

Hvis klassementsrytterne endelig beslutter sig for at køre om sejren, må topfavoritten igen være Chris Froome (Team Sky). Han satte tingene på plads på torsdagens enkeltstart, men det betyder ikke, at han er færdig med at vinde endnu. Selvom det betyder meget at vinde i gult, er det ikke helt det samme, når det sker på en enkeltstart. Hvis favoritterne stadig er sammen på de sidste par kilometer, vil jeg ikke blive overrasket, hvis Froome sætter et angreb ind på etapesejren. Herefter må vi så se om de andre har noget at svare igen med.

Umiddelbart virker det til, at Richie Porte (BMC) er den eneste, der kan matche Froome opad. Hvis det er tilfældet igen i dag, kan det sagtens tænkes, at Froome holder sig i baghjulet og lader sin tidligere trofaste hjælperytter tage karrierens første etapesejr i Tour de France. Så længe Froome kan udbygge sin samlede føring, vil han ikke have nogen problemer med at lade Porte vinde etapen.

Det må selvfølgelig ikke se for tykt ud, det er klart. Porte skal køre sig til sejren, men det viste han den anden dag, at han også er i stand til at gøre.

Efter Tejay Van Garderen udspillede sine chancer i klassementet, bør han nu være ren hjælperytter for Porte. Ifølge amerikaneren selv er han stadig i god form, og hvis det er sandt, kan han gøre stor skade, hvis han sætter sig i front og øger tempoet på den sidste stigning. Herefter er det så op til Porte at gøre arbejdet færdigt.

Foto: JEAN-PAUL PELISSIER
Vis mere

Outsiderne

Som nævnt adskillige gange allerede topper Astana altid i den sidste uge af en grand tour. Det har de bevist igen i år, hvor Fabio Aru nu pludselig virker flyvende på cyklen.

Astana har endnu ikke vundet en etape.

Deres proklamerede mål er en podieplads med Aru, men det er langt fra sikkert endnu.

Som jeg ser det, bør de gå efter etapesejren og så håbe, at Aru kan køre sig på podiet på den måde. Den italienske klatrer er kendt for at angribe tidligt i finalen. Han kører næppe allerede i bunden på det stejle stykke, men det kan sagtens tænkes, at han prøver med fire-fem km til mål, hvor procenterne tager fat igen. Umiddelbart er han ikke nogen trussel til Froome, så Team Sky behøver ikke svare igen med det samme. Det gør rytterne foran Aru i klassementet dog, men det er tvivlsomt, om de tør spille ud så tidligt med fare for at gå ned på de sidste stejle kilometer.

I tilfælde af at et morgenudbrud endnu en gang holder hele vejen, skal vi igen kigge efter the ' usual suspects' i form af Rafal Majka (Tinkoff), Ilnur Zakarin (Katusha), Jarlinson Pantano (IAM Cycling), Serge Pauwels (Dimension Data), Dani Navarro (Cofidis) og Thomas De Gendt (Lotto Soudal), der kørte imponerende godt på gårsdagens enkeltstart.

Pierre Rolland (Cannondale) er ligeledes et godt bud på en vinder fra et udbrud. Franskmanden er altid bedst i Alperne. Det bliver også spændende at se, hvad Movistar vil gøre nu, hvor Nairo Quintana igen satte tid til. Han er bestemt ikke ude af podiekampen endnu, men det kræver et betydeligt højere niveau, end vi har set de seneste dage. Movistar har allerede ladet mange etapesejre glide af hænde i årets Tour de France, fordi fokus udelukkende lå på, at Quintana skulle vinde samlet. Hvis det ikke skal ende med en total fiasko for det spanske hold, skal de virkelig til at stramme sig an de sidste to dage i Alperne.

Hvis det ikke skal ende med en total fiasko for det spanske hold (Movistar), skal de virkelig til at stramme sig an de sidste to dage i Alperne.