Mens mange i bilidustrien river sig i håret, er der glæde hos BMWs britiske Mini-producent. Minien er blevet trendy i en tid, hvor downsizing og klima er mantraet.


Tusind nye arbejdspladser er en sjældenhed i bilindustrien. Særligt i 2009 med recession, finanskrise og forbrugertøven.

Men i Oxford er smilene brede, for BMW viser ingen tegn på at geare deres britiske Mini-engagement ned. Tværtimod. De 1.000 nye arbejdspladser bliver skabt over de kommende år på koncernens fabrik i Cowley udenfor Oxford, hvor der allerede er 3.700 mennesker ansat til at producere 200.000 Minier om året.

Minis modelpalet skal nemlig udvides fra tre til seks, og bilerne skal for fem af de seks udgavers vedkommende fortsat være ’Made in Britain’.

Rammer alle trends

Mens finanskrisen får andre premium-mærker til at bløde, er den en af årsagerne til Minis succes. De dyreBMW’er og Audi’er skal skiftes ud, uden at kunderne vil gå på kompromis med et vist stilmæssigt bundniveau.

Da BMW’s nyfortolkede Mini landede i 2001, åbnede den et nyt segment for luksuriøse minibiler, og nu høster de frugterne.

I kombination med klimadebattens rasen og jagten på mindre CO2, står Mini i en unik nøgleposition til at lukrere på tidens varmeste trends blandt bilkøbere.

Downsizing og brændstoføkonomi: en trend der rammer alle segmenter, og skal man downsize fra en luksussedan til en bybil, så er Mini stort set ene om buddet – med lidt sporadisk konkurrence fra Alfa Romeo MiTo og topudstyrs-versioner af de andre minibiler. Men ingen af konkurrenterne er så målrettet tænkt som luksuriøs minibil som Mini.

Fart på udviklingen

Minis modelprogram består i 2009 af tre modeller. Den klassiske hatchback lanceret i 2001, cabrioleten, der første gang landede i 2004 og den lille stationcar med den historiske Clubman betegnelse, der blev lanceret i 2007. Alle tre er nu baseret på Mini MKII i BMW regi, der landede i 2006.

Men i halvtredsåret for Alec Issigonis første Mini trillede ud i den regntunge britiske trafik, sætter BMW fart på udviklingen. Sidste års Mini-trækplaster på Paris Motor Show var en firehjulstrukken mini-SUV.

Fire uger efter udstillingen fik den grønt lys. Flere spionfotos af bilen har vist, at den nærmer sig produktionsstadiet, og BMW har indikeret, at den kommer i handlen i anden halvdel af 2010. Selvom SUV rimer dårligt på de klassiske Mini-dyder, så bliver bilen en umiskendelig Mini.

Hjulene kommer ud i hjørnerne, og der er både en Cooper og en Cooper S version på tegnebrættet – den sidste med 174 hestekræfter. Den bliver cirka fire meter lang, lanceres først med forhjulstræk, men får senere BMW’s X-drive firehjulstræk.

Den skal som eneste Mini-model ikke bygges i England men samles hos Magna-Steyr i Østrig.

Fra fire til seks

Det var fire modeller. De to sidste var overraskelserne på årets store biludstilling i Frankfurt. Tvillingerne Coupé og Roadster.

To hårde nysere med sportslige undertoner. Den lukkede Coupé bliver den hidsigste af de to. Den er seks centimeter lavere end en standard Mini, 100 kilo lettere, og uden bagsæder er den, hvad Mini selv betegner som en lomme-Porsche.

Den får en peppet udgave af 1,6-liters turbomotoren på 208 hestekræfter. Der er endnu ingen forlydende om præstationerne, men den bliver uden tvivl den hurtigste Mini til dato.

Roadster deler basiskonstruktion med Coupé, men får en standard Cooper S motor på 174 hestekræfter. Taget er af stof for at holde vægten nede, og stilen er markant mere sportslig end på den traditionelle Mini Cabriolet.

Der er ingen fast lanceringsdato på de to sportslige Minier, men der spekuleres i 2011 og 12.

Fra succes til succes

Siden 2001 har BMW solgt over 1,5 millioner Minier. Kurven har været støt stigende - med 2008 som rekordåret. På trods af krisen ligger 2009 på niveau med 2008, og i både Tyskland, Italien og Storbritannien er der igen en stigende efterspørgsel.

USA er Minis største marked, og planen er at udvide forhandlernetværket med 20 nye forhandlere i 2009, så tallet passerer 100. Sammenholdt med udvidelsen af modelpaletten og produktionen i Oxford, er det svært at bevare pessimismen på Minis vegne, der i halvtredsåret for sin fødsel aldrig har stået stærkere.