Danskerne er vilde med at binge serier, og se film præcis når det passer dem. I alt bruger 42 procent af befolkningen den populære streaming-tjeneste Netflix, hos konkurenten HBO Nordic er det 21 procent.

De udenlandske streaming-tjenester Netflix og HBO Nordic har for længst indtaget de danske tv-stuer, men særligt en af udbyderne har for alvor givet konkurrenten baghjul. En ny undersøgelse af YouGov for BT og metroxpress viser således, at hele 42 procent har adgang til tv-serier og film gennem Netflix, hvorimod halvt så mange har adgang til konkurrenten HBO Nordic.

Og der er en særlig grund til Netflixs forspring, forklarer ekspert i tv og digitalmedie analytiker Claus Bülow Christensen. Tjenesten er nemlig frontløbere på flere punkter.

»Netflix var de første på pinden, og de har sat en tårnhøj standard med deres store udvalg af serier. De har lykkedes med det hele, alle de andre tjenester er stadig bagefter på teknikken. De har satset på at gøre det tilgængeligt og nemt, og så brugervenligt at alle kan bruge det,« siger Claus Bülow Christensen og tilføjer:

»Derudover er det langt billigere at bruge streamingtjenester - i stedet for flow-tv.«

YouGov-undersøgelsen viser, at 58 procent i aldersgruppen fra 18-39 år har adgang til Netflix, og det fordeler sig ligeligt over køn. I blandt de 60-74 årige er det hver femte, der har adgang til Netflix, og kun 7 procent der har adgang til HBO Nordic.

Serieekspert og vært på DR-podcasten Binge og Den Sorte Boks Frederik Dirks Gottlieb kan også godt forstå Netflix massive succes blandt danskerne.

»Netop Netflix er også overlegne på produktionen af deres egne serier. Og så tilpasser de totalt indholdet, så det passer til dine personlige præferencer. De ved, hvad du vil se, inden du selv ved det,« siger Frederik Dirks Gottlieb.

Ally bruger kun Netflix: »Så behøver jeg ikke vente på nye episoder«

25-årige Ally Averill har helt droppet kabel-tv og bruger kun Netflix til at se film og serier. Hun har ikke haft en tv-udbyder i tre år, og hun savner ikke programmerne eller priserne på kabel-kanalerne.

Hun fortæller, at det ikke kun er på grund af det store udbud af serier, men også fordi det hele er så let tilgængeligt og annoncefrit.

»Det er tilgængeligt 24/7, og jeg kan selv bestemme, hvad jeg vil se. Jeg brugte primært flow-tv til at se tilfældige dokumentarer, på programmer som ikke ligger for sig selv. Når jeg streamer, kan jeg bare sætte det på med det samme,« siger Ally Averill.

Tv-eksperterne fortæller, at grunden til Netflix' enorme succes netop er, at det er så brugervenligt og tilpasset til hver enkelt.

»Teknikken fungerer sindssygt godt. Og de har en database, der klart viser, hvad målgruppen vil have. De strikker indhold sammen, så det totalt matcher vores behovet for den enkelte bruger,« siger Frederik Dirks Gottlieb.