Har du haft en lignende oplevelse? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@.bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Maria Schøn havde hele tiden vidst, at hun skulle holde bryllupsfest den 11. august 2018. Festlokalet blev booket og betalt forrige år, men siden er ejeren som sunket i jorden. Det samme er de 75.000 kroner, den kommende brud havde betalt for gildet.

Nu advarer hun andre, der skulle være røget i samme fælde.

Maria og Michael Schøn Hansen havde allerede fået papir på hinanden 11. august 2012, men havde ikke holdt den store fest. Men nu skulle det være - og selvfølgelig skulle det ske på deres bryllupsdag i år.

»Nu ville vi have hele møllen med kirke og fest og det hele, og da vi allerede kendte datoen, og den var så vigtig for os, bookede vi lokalet for halvandet år siden,« siger Maria Schøn, der kontaktede Ocean Club i Københavns Nordhavn, der havde lækre festlokaler og ifølge deres hjemmeside blandt andet specialiserer sig i bryllupper.

Vis mere

Her kom den 35-årige stylist efter eget udsagn i kontakt med ’en frisk fyr, der lovede guld og grønne skove’ og var ’god til at snakke’, og inden hun havde set sig om, havde hun booket sit drømmebryllup.

Herefter gik der et år, hvor hun ikke hørte fra ejeren trods utallige mails og telefonopkald.

Ikke før han i januar i år foreslog parret at komme forbi og prøvesmage middagen. Han spillede selv ud med nogle datoer, men da Maria Schøn gennemgik dem, viste det sig, at ugedage og datoer ikke passede sammen.

Hun gjorde straks ejeren opmærksom på fejlen. Men først i februar hørte hun igen fra ham. Denne gang kunne han beklageligvis oplyse, at han ikke længere havde noget med Ocean Club at gøre, men at parret i stedet skulle tage fat i firmaets bryllupsplanlægger Simone Gregersen, som nu stod for stedet.

»Siden er det gået op for mig, at han nok bare har forsøgt at trække tiden ud,« siger Maria Schøn, der kontaktede bryllupsplanlæggeren flere gange. Uden held.

Torsdag kørte Maria og Michael Schøn Hansen i stedet forbi Ocean Club i Nordhavn, og her blev de for alvor nervøse for, om deres store dag nogensinde skulle blive til noget.

Døren var låst, og skiltet med navnet ’Ocean Club’ var pillet ned. Af en mand på stedet fik de at vide, at event-stedet ikke længere eksisterede.

Vis mere

Siden har Maria Schøn erkendt, at hun nok ikke kommer til at se sine 75.000 kroner igen.

»Vi skulle have haft nye solceller på taget. Det er min mand ked af, at vi nok må vi udskyde nogle år,« smiler Maria Schøn.

Det er lykkedes BT at komme i kontakt med Simone Gregersen, som foruden at være bryllupsplanlægger står opført i CVR-registeret som ejer af Ocean Club. Det har hun været siden medio 2017.

Hun ønsker dog ikke at udtale sig, så længe sagen er i gang, men er i dialog med politiet, fortæller hun.

Vis mere

Overfor DRs forbrugermagasin Kontant hævder hun dog, at hun slet ikke er den rigtige direktør, men blev indsat, fordi hun kunne skaffe stedet en spiritusbevilling, og at hun intet har vidst om de systematiske dobbeltbookinger.

»Jeg ville ønske, jeg kunne holde deres bryllup. Jeg ville ønske en masse ting, men lige nu er situationen bare den, at de penge der er indbetalt, de er ikke indbetalt til mig. Og jeg er ikke klar over, om de penge de er der. Jeg kan ikke få svar på det,« siger Simone Gregersen til DR.

BT ville gerne have hørt, hvorfor hun ikke kontaktede Maria Schøn og andre kunder i samme situation, lige så snart hun fandt ud af, at hun angiveligt var blevet snydt, i stedet for at lade kunderne finde ud af det selv. Men hun har ikke ønsket at udtale sig.

BT har tillige forgæves forsøgt at få fat i den mand, som Maria Schøn havde den indledende kontakt med, om som angiveligt skulle være løbet med pengene.

Dobbeltbookinger

Maria og Michael Schøn Hansen nåede at opdage, at der var noget muggent ved det hele, inden bryllupsdagen oprandt. Men ikke alle var lige så heldige.

På Trustpilot har Ocean Club en score på 4 ud af 10 og ligger således på en 323. plads ud af 374 restauranter på platformen, og her kan flere ulykkelige par berette, hvordan deres dag er blevet ødelagt.

Og læser man historierne igennem, tegner der sig et mønster.

Flere fortæller ens historier om, hvordan de få dage inden brylluppet fik at vide, at Ocean Club desværre var gået konkurs, men at man selvfølgelig ville forsøge at redde festen alligevel. Derfor blev den for fleres vedkommende rykket til en tapasbar i et storcenter.

Tjekker man CVR-registeret, står der intet om, at selskabet bag Ocean Club skulle være under konkursbehandling, ligesom at selskabet har leveret et fornuftigt seneste regnskab, som ikke indikerer, at det har været på randen af en konkurs.

Ved at tale med venner og venners venner har mange af de skuffede brudepar fra Trustpilot da også fundet ud af, at der nok mere er tale om, at event-stedet systematisk har lavet dobbeltbookinger, og at der på dage, hvor festen blev holdt i et indkøbscenter, fordi Ocean Club angiveligt var gået konkurs, var blevet holdt bryllup på klubben.

En kvinde fortæller blandt andet på Trustpilot, at hun har booket en bryllupsfest på Ocean Club 11. august – samme dag som Maria og Michael Schøn Hansen havde planlagt at holde deres fest.

Farvel til de 75.000 kroner

Siden Maria Schøn gik på Facebook med sin historie, er hun blevet kontaktet af flere af de skuffede par. Hun har nu forsøgt at stykke et Excel-ark sammen, hvor hun har sat de forskellige aftaler ind for at hjælpe andre i hendes egen situation. Og selvom arket ikke er komplet, giver det et klart billede af, at langt de fleste datoer er dobbelt- og sågar tredobbelt bookede.

»Der er rigtig mange. Det er helt vildt. Det er hundrede procent en bevidst handling fra deres side,« vurderer Maria Schøn.