I dag er det 11 dage siden, at et russisk passagerfly styrtede ned over Sinai og dræbte 224 personer. Siden har rygterne og gisningerne været mange, men efterhånden har der tegnet sig et ganske klart billede af, hvad der forårsagede den forfærdelige ulykke.

Berlingske svarer på 11 af de vigtigste spørgsmål i forbindelse med episoden.

1 Var det terror?

Fra de første minutter efter flystyrtet lørdag 31. oktober har teorien om mulig terror været nævnt. Men terrorteorien begyndte først officielt at blive den dominerende, efter den britiske premierminister, David Cameron, i sidste uge sagde, at der var stor sandsynlighed for, at flyet blev bragt ned af en bombe.

Amerikanske kilder siger nu med 99,9 procent sikkerhed, at det var en bombe, der fik flyet til at styrte ned. De to sorte bokse er analyseret, og ifølge franske, russiske, britiske og amerikanske kilder kan lyden af en eksplosion høres, lige inden flyet begyndte at styrte ned.

Læs også: Efterretningskilder: 99,9 procent sikkert der var en bombe på fly

2 Hvem kan stå bag?

Der findes en lang række terrororganisationer i Sinai-områet, men ingen af dem råder over missiler, der kan ramme fly i næsten ti kilometers højde. Både al-Qaeda og Islamisk Stat opererer i området og har motivation, viden og operativt netværk til at smugle en bombe om bord på et passagerfly. Al-Qaeda har siden 11. september-angrebene i 2001 forsøgt at smugle sprængstoffer om bord på passagerfly, mens Islamisk Stat i sin halvandet år lange karriere så vidt vides ikke har forsøgt at angribe passagerfly.

3 Hvem peger efterforskningen på?

Siden november 2014 har Bet al-Maqdas, den stærkeste af terrororganisationerne i Sinai, været en del af Islamisk Stat. Ifølge de britiske og amerikanske efterretningstjenester er samtaler mellem IS-medlemmer kort tid efter flystyrtet blevet opsnappet. Her høres britiske medlemmer af IS tale om »aktionen« i detaljer og med britisk accent fra byerne London og Birmingham. En række af de IS-krigere, der har krigserfaring fra Syrien, vides at have sluttet sig til IS i Sinai.

Islamisk Stat i Sinai er blevet betydeligt mere offensiv siden organisationen er kommet under kalifatets paraply. Det skyldes flere finansielle midler, flere krigere og motivation til at destabilisere Egypten mest muligt.

Læs også: Horribel video: Bliver turistfly smadret af IS-gruppe her?

4 Hvor vigtig er Sinai for Islamisk Stat?

Sinai er meget vigtig ideologisk og geografisk for Islamisk Stat. Med operationer i Sinai og Libyen kan IS presse Egypten fra øst og vest. Samtidig har organisationen en vis berøringsflade med Israel, Jordan og Saudi-Arabien, som betyder, at kalifatets trussel om at ekspandere yderligere virker meget reel.

5 Hvilke våben har terrororganisationerne i Sinai?

Islamisk Stat i Sinai råder over et større arsenal af såkaldte skuldermissiler, der enten er smuglet ind fra den libyske borgerkrig eller via Sudan. Samtidig har terrornetværker Grad-missiler, jord til jord-missiler med op til 20-30 kilometers rækkevidde. Håndvåben og sprængstoffer er der masser af.

6 Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at anbringe en bombe på et fly efter den skærpede sikkerhed, som er blevet implementeret siden 11. september 2001?

Det burde ikke være muligt. Men beretninger om sløset sikkerhedstjek i egyptiske lufthavne kombineret med den mulighed, at en bagagemedarbejder enten er medlem af IS eller er blevet »købt« til at gøre en tjeneste, gør det muligt at få en bombe anbragt om bord på flyet. Sinai har oplevet angreb før.

Læs også: 6 indicier på bombe: Var det derfor, dødsflyet smadrede i luften?

7 Gør Egypten ikke nok for at beskytte turisterne?

Egypten er oppe imod et meget stærkt og yderst motiveret terrornetværk i Sinai. Det er umuligt at forhindre alle terroranslag, når motivationen er så høj, og når lokale hjælpere kan købes for penge. Egypten gør meget for at sikre feriemålene, fordi turismen er en meget vigtig del af landets indtægtskilder. Men fordi der i mange tilfælde er tale om steder, hvor koncentrationen af turister er meget stor, gør det også Egypten mere sårbar.

Når angreb finder sted, er resultaterne ofte meget omfattende. Som i Kongernes Dal i 1997, Sharm el-Sheikh i 2005 eller 31. oktober 2015.

8 Er det tilfældigt, at et russisk passagerfly blev ramt?

Hvis Islamisk Stat står bag, er der stor sandsynlighed for, at det ikke er tilfældigt, at netop et russisk fly blev bombet.

Siden Rusland begyndte at bombe i Syrien, har Islamisk Stat og en række af de andre militante organisationer truet Rusland med angreb. Rusland opfattes som en ny besættelsesmagt og derfor et legitimt mål. Ikke kun på den syriske slagmark, men også udenfor. I søgningen efter mulige russiske mål kan Islamisk Stat have konkluderet, at det mest overkommelige mål var det russiske passagerfly.

Læs også: Ekspert forudser brutalt svar på fly-bombe: IS har vækket den russiske bjørn

9 Betyder det, at andre landes selskaber også kan blive gjort til mål?

Ja. For Islamisk Stat er alle de lande, der deltager i krigen i Irak og Syrien primære mål. Herunder også danske, britiske og russiske flyselskaber. Så teoretisk set er terrortruslen lige så alvorlig mod danske selskaber, som den er mod russiske.

10 Hvilken indflydelse vil angrebet få på turismen i Sinai og resten af Egypten?

I løbet af de seneste dage er mange tusinder af turister blevet evakueret fra Sharm el-Sheikh. 11.000 russiske feriegæster blev fløjet hjem i løbet af weekenden. Det samme gælder for mange af de 20.000 briter, der opholdt sig i Sinai, da angrebet fandt sted.

Angrebet betyder, at flyselskaber vil aflyse eller nedprioritere Sinai som feriemål, hvilket i hvert fald i en periode vil få drastisk indflydelse på antallet af besøgende. Om turisterne vil vende tilbage efter en tidsperiode, afhænger af de kommende måneders hændelser i Sinai og resten af Egypten. Hvis andre turistmål rammes, vil mange turister blive væk. Siden revolutionen i 2011 er antallet af turister i Egypten faldet med op til 70 procent.

11 Hvad er konspirationsteorierne omkring angrebet?

Som altid når meget er på spil, har en række konspirationsteorier set dagens lys efter flystyrtet.

Russiske hjemmesider foreslår, at Storbritannien står bag angrebet, fordi man ønsker at straffe Rusland for landets aktive rolle i Syrien. I Egypten høres teorier om, at Israel og USA står bag med den begrundelse, at de ønsker at svække Egyptens økonomi.