Teorier og spekulationer om det egyptiske flystyrt, der lørdag kostede 224 mennesker livet, breder sig fortsat. Én af de mest omtalte - og uopklarede - teorier lige nu er, at der var en bombe ombord på det russiske passagerfly.

Emnet bliver ivrigt diskuteret af flere eksperter i internationale medier, efter at det russiske flyselskab, som ejer det forulykkede fly, mandag meldte ud, at det ikke - som først antaget - var en 'teknisk fejl', der var årsag til ulykken, men at der derimod var tale om en såkaldt 'ekstern påvirkning'. Dertil kommer, at Ruslands præsident hidtil ikke har villet afvise, at der kan være tale om terror.

Nedenfor kan du læse en række af de argumenter, der taler for, at årsagen til lørdagens flystyrt var en bombe-eksplosion.

1. Flystyrtet skete uden mayday-opkald:

Det russiske passagerfly, der havde 224 passagerer ombord, forsvandt fra radarskærmene blot 23 minutter efter take-off fra Sharm el-Sheikh, uden at kaptajnen foretog mayday-opkald eller anden kontakt til kontroltårnet.

Hvis der havde været et mekanisk problem med flyet, f.eks. et motorproblem eller en brand, ville man forvente, at piloten ville foretage et nødopkald på forhånd, har professor Michael Clarke, der er direktør for den britiske forskningsenhed for national sikkerhed, tidligere udtalt til BBC.

Det russiske flyselskabs stedfortrædende generaldirektør, Alexander Smirnov, har også tidligere afvist, at pilotfejl var årsag til flystyrtet. Han forklarer, at Airbus-flyet var pålideligt, og at det ikke ville begynde at dreje rundt om sig selv, selv hvis piloterne lavede en alvorlig fejl, fordi flyets automatiske systemer i sådan et tilfælde ville rette op på flyets kurs.

2. Flyets skrog viser tegn på indvendig eksplosion:

Flyets skrog viser tegn på, at flyet er blevet udsat for en kraft, der har virket indefra og ud - muligvis en bombe, hævder flere luftfartseksperter. Det skriver den britiske avis Daily Mail. Bl.a. er 'indmaden' fra flyets hale bøjet udad, som det ses på billedet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Flyets skrog viser tegn på, at det har været udsat for en kraft indefra og ud. Det kan man f.eks. se på flyets hale, hvor 'indmaden' hænger udad.
Flyets skrog viser tegn på, at det har været udsat for en kraft indefra og ud. Det kan man f.eks. se på flyets hale, hvor 'indmaden' hænger udad. Foto: EPA/MAXIM GRIGORIEV
Vis mere

3. Satellit opfanger kraftigt varme- og lysglimt:

En amerikansk infrarød satellit har opfanget et kraftigt varme- og lysglimt over den egyptiske Sinai-halvø få sekunder, før det russiske passagerfly faldt ned fra over ni kilometers højde. Det skriver den amerikanske tv-station CBS.

Satellitbillederne viser angiveligt, at der kun var én varmebølge fra flyet. Hvis f.eks. en jord-til-luft missil havde været indblandet, så ville også varmen fra denne være blevet opfanget. Satellitbillederne understøtter dermed teorien om, at flyet eksploderede i luften. Men om der har været en bombe ombord, eller om det i stedet var flyets brændstoftank, der eksploderede, er fortsat uvist.

4. Vragresterne er spredte:

Mens flyets skrog og de største vragrester er blevet fundet i en radius af én kilometer fra ulykkesstedet, er de mindre vragrester og ligdele fra flyets passagerer blevet fundet længere end 8 kilometer væk. Det tyder på, at flyet sprang i luften, mens flyet befandt sig højt over jorden, fortæller efterforskningsleder Viktor Sorochnko, der efterforsker årsagen til flystyrtet.

Det russiske passagerfly befandt sig i ni kilometers højde, da flyet forsvandt fra radaren blot 23 minutter efter take-off.

Artiklen fortsætter under billedet.

Enkelte personlige effekter er fortsat at finde blandt vragresterne, men ingen af de i alt 224 ombordværende personer overlevede det fatale flystyrt, der fandt sted på Sinai-halvøen i Egypten lørdag 31. oktober.
Enkelte personlige effekter er fortsat at finde blandt vragresterne, men ingen af de i alt 224 ombordværende personer overlevede det fatale flystyrt, der fandt sted på Sinai-halvøen i Egypten lørdag 31. oktober. Foto: MOHAMED ABD EL GHANY
Vis mere

5. Flyets logbog afviser tekniske problemer:

Luftfartsselskabet Kogalymavia, der ejer det forulykkede fly, har udelukket, at det var en teknisk fejl eller en pilotfejl, der var årsag til lørdagens flystyrt. Den vurdering bakkes op af flyets teknikere, der ikke har meldt om tekniske problemer på flyet forud for den fatale flyvning. Det kan man læse af flyets logbog, som flyselskabet lagde ud på dets hjemmeside sent mandag aften.

Siden det fatale flystyrt fandt sted lørdag, har der floreret en del oplysninger om, at besætningen ombord på det forulykkede fly skulle have påpeget fejl ved flyet. Bl.a. skulle flyets andenpilot angiveligt have ringet til sin datter og udtrykt bekymring for flyets tilstand inden afgang.

Airbus-flyet var over 18 år gammelt, og et russisk nyhedsbureau har tidligere oplyst, at det tekniske personale i lufthavnen i Sharm el-Sheik havde meldt om tekniske problemer. Men det vidner logbogen intet op, oplyser flyselskabet i en pressemeddelelse.

Desuden har en egyptisk luftfartsingeniør udtalt, at han brugt mere end en halv time på at tjekke flyet før afgang klokken 03.50 lokal tid, skriver Daily Mail.

6. Egypten er et truet område:

Ifølge en britisk professor i forsvarssikkerhed, som Daily Mail har talt med, har Islamisk Stat en betydelig tilstedeværelse i visse dele af Egypten. Dertil kommer, at den egyptiske regering ikke har fuld kontrol over et stort antal islamiske terrorister, der befinder sig i området.

Desuden er Egypten også et transitområde, fordi rigtig mange våben kommer ind i landet fra Libyen:

»Siden den libyske revolution i 2011 har omkring 600 våbendepoter i Libyen været efterladte og ubevogtede. Det er våben, som tilhørte Gaddafi, og disse våben flytter nu rundt i Mellemøsten, så en masse af dem ender med at gå gennem Sinai på vej til Syrien og andre steder,« har han forklaret til Daily Mail.

Andre læser også