Mere end dobbelt så mange danskdrevne og danskejede skibe har været udsat for piratangreb, end offentligheden har kendskab til.

Danske rederier har i langt større omfang været udsat for bevæbnede piratangreb mod deres skibe i farvandene ved Somalia end hidtil kendt. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at rederierne selv beslutter, om de vil orientere kapringsforsøg.

- Det er op helt til rederierne selv, om de vil offentliggøre det, når deres skibe og besætninger har været udsat for forsøg på kapringer. Men siden kapringen af Danica White i sommeren 2007, har omkring 12 dansk-ejede eller danskdrevne skibe været udsat for piratangreb i farvandene omkring Somalia, nogle er der blevet åbnt ild imod. Det er flere angreb, end der har været fremme, siger Jan Fritz Hansen.

Rederiet Shipcraft A/S valgte at fortælle om kapringsforsøget af MV Puma i går morges. Administrerende direktør i Shipcraft A/S Per Nykjær Jensen mener, at det kan skyldes flovhed over at være udsat for kapringsforsøg der gør, at rederierne er tavse om det.

- Efter kapringen af Danica White i 2007 var det meget fremme, at man ikke burde sejle i farvandene omkring Somalia med skibe af den størrelse, fordi de var mere udsat for pirat-angreb. Men piraterne tager jo alle de skibe, de kan slippe afsted med. Jo større skibe med store besætninger des større løsesum mener piraterne, de har udsigt til, siger Per Nykjær Jensen.

Direktøren opfordrer sine rederi-kolleger til at fortælle offentligheden om kapringsforsøg.

- Lad os få frem i lyset, hvor stort problemet egentligt er. Ellers får hverken vi eller politikerne noget klart billede af det, siger Per Nykjær Jensen.

Ifølge Danmarks Rederiforening besejles farvandene omkring Somalia besejles hvert år af op mod 2500 dansk drevne eller danskejede skibe. Fem til seks skibe passerer Adenbugten i døgnet, mens omkring tre skibe om ugen passerer farvandet øst for Somalia.

/ritzau/