13 danskere er blevet milliardærer ved at opbygge deres egen virksomhed. Først og fremmest ved at satse på tøj, IT og vindmøller (se tal og statistik samt flere artikler i B.T. i dag)

Dyner, Viborg-dæk og tøj, der bliver beskyldt for at være kopi-produkter. Det er ikke nødvendigvis de mest unikke produkter, der fører til de største formuer.

Og det tager kun en enkelt generation at skabe en milliard-formue. Hvis du er heldig og dygtig nok. Det er der 13 danske beviser for. Her ved siden af ser du de 20 danskere, der lige nu har skrabet flest penge sammen på bare en generation. Og 13 af velhaverne tilhører den eksklusive milliardærklub.

En del har lukreret på et boom inden for IT- og vindmølleområdet. Så har nogle tjent på at indkøbe og sælge nogenlunde moderigtige klude. Og en enkelt har tjent fem milliarder på at sælge håndklæder, sengetøj og klapstole.

Men kan man selv i bagklogskabens ulideligt klare lys forklare, hvordan man skaber en succes? »IT og vindmøller har været store vækstområder. Så selvfølgelig er de med på listen.

Men i princippet, kan man med den rette idé gøre det inden for alle brancher. En virksomhed som finske Nokia kunne sagtens være opstået i Danmark. Og jeg vil da slet ikke udelukke, at en almindelig industrivirksomhed eller en IT-virksomhed kan blive morgendagens succes-historier.

Det handler om at få den rigtige idé og udvikle det rigtige produkt. I øjeblikket bliver der forsket meget inden for lægemiddel- og medico-området i Danmark. Så her kan nogle af fremtidens succeser komme,« mener cheføkonom i Dansk Industri, Klaus Rasmussen.

Dygtige købmænd
»Forklaringen på de mange tøj-firmaer med succes må være, at de er dygtige til at købe ind. Der foregår jo ikke nogen egentlig produktion i Danmark. Så de må være dygtige til at købe de rigtige varer,« siger Klaus Rasmussen.

Carsten Færge er chefkonsulent i rådgivningsfirmaet, Retail Institute. Han er meget imponeret af virksomheder som Bestseller og Jysk, der konstant forbedrer regnskaberne. Selv i krisetider.

»Forklaringen må jo være godt købmandsskab. Jysk og Bestseller er meget brede virksomheder, der henvender sig til alle. Og de er hele tiden i stand til at forudse, hvad forbrugerne vil have. De skifter meget i sortimentet, de har en god rimelig kvalitet og lave priser.

Og det samme gælder vel egentlig også Ecco sko. Inwear og Carli Gry bevæger sig i et lidt højere segment - men de har også bevæget sig mere op og ned og virker mere sårbare.« Han tør ikke give klare bud på fremtiden.

»Men det er noget med at produktudvikle og forske og så på den måde få et forspring. Grunden til, at så mange har tjent godt på vindmøller, er, at vi simpelthen i Danmark var foran teknologisk og forskningsmæssigt. Så det er vejen frem. Og jeg tror stadig på, IT-firmaer kan slå igennem.«

Tallene er udregnet af Berlingske Nyhedsmagasin på baggrund af de seneste regnskaber. De rige familier har typisk kun få midler liggende i rede penge. Pengene er oftest båndlagt i aktier, ejendomme, egen virksomhed eller fonde.