Midtjyske kommuner kan komme til at betale for Rejsekortet mod deres vilje, hvis Midttrafik vælger at indføre det elektroniske billet- og betalingssystem.

Flere kommuner i Midtjylland vil ikke være med i elektroniske billetsystem, Rejsekortet. Alligevel kan kommunerne blive tvunget til at betale til systemet, hvis trafikselskabet Midttrafik vælger at slutte sig til det omdiskuterede rejsekort.

- Hvis et stort flertal af kommunerne siger, at Midttrafik skal tilslutte sig Rejsekortet, så vil jeg forvente, at man gør det, uanset at nogle kommuner så måtte være imod, siger direktøren i Midttrafik, Jens Erik Sørensen.

- Det har været bestyrelsens holdning, at den dag, hvor man tilslutter sig, så skal alle kommuner bidrage til indførelsen af systemet, fortæller han.

Midttrafik har derfor bedt de midtjyske kommuner og Region Midtjylland om at svare på, hvorvidt der er opbakning til Rejsekortet eller ej. På nuværende tidspunkt har kun to af de i alt 19 kommuner svaret på forespørgslen, og derfor er Jens Erik Sørensen også forsigtig med at drage forhastede konklusioner.

- Vi at nødt til at vente på kommunernes og regionens stillingtagen. Derefter er det bestyrelsen, der ud fra de input, de har fået, skal træffe afgørelsen. I bund og grund handler det om økonomi for kommunerne og regionen, fordi det viser sig, at Rejsekortet er en dyr investering og driftsudgift. Vi har lavet en business-case, der viser, at kommunerne og Regionen samlet set skal betale 36 millioner kroner mere, end de gør i dag, for at få Rejsekortet, siger Jens Erik Sørensen.

Han påpeger samtidig, at man vil lytte nøje til de kommuner, der har de største udgifter til den kollektive trafik, når beslutningen træffes.

En af de kommuner, der har taget stilling til indførelsen af Rejsekortet, er Odder. I et høringssvar fra miljø- og teknikudvalget skriver man, at »Odder Kommune ikke ønsker en tilslutning til rejsekortprojektet, idet udvalget finder, at både systemet og teknologien, der ligger til grund for projektet er forældet«.

Men det kommer alligevel ikke som en overraskelse for formanden for miljø- og teknikudvalget, Hanne Broe, at kommunen kan blive tvunget til at betale til indførelsen af systemet.

- Vi har været klar over, at vi kunne blive tvunget. Men der har været enighed om, at vi ville markere, at det her projekt ikke er godt nok. Det er omkostningstungt og teknologisk forældet, siger Hanne Broe, der mener, der har manglet information om, hvad det vil koste kommunen at stå uden for Rejsekortprojektet.

- Vi har ikke kunnet få svar på, hvad det koster, hvis vi ikke vil være med. Så vi må afvente og se, hvad der sker. Men hvis vi ikke kan slippe for at betale X antal kroner, lige meget om vi er med eller ej, så må vi tage beslutningen til revurdering. Men jeg håber virkelig, der er andre end os, der mander sig op og siger nej, siger Hanne Broe.

Hos Midttrafik kan Jens Erik Sørensen godt forstå, hvis nogle kommuner er utilfredse med at skulle betale til et system, man ikke ønsker at være en del af. Men det er vilkårene, når man er med i et fælles trafikselskab.

- Alle skal bidrage til fælles investeringer i form af indskud af aktie- og lånekapital, siger Jens Erik Sørensen.

Han understeger dog, at de enkelte kommuner ikke er forpligtet til at implementere Rejsekortet, hvis der for eksempel er der få indtægter forbundet med det, eller der i forvejen er gratis offentlig transport. Og så skal kommunen heller ikke betale til driften af kortet.