Mange tilfælde med fulde søfolk bliver aldrig opdaget, mener dansk lodser. Det er særligt russiske søfolk, der er skyld i ulykkerne.

De danske farvande har gennem de seneste mange år været vidne til en række skibsulykker med store skibe involveret, og ifølge en optælling foretaget af Politiken har der i flere af tilfældene været alkohol involveret.

I mindst 72 tilfælde i løbet af de seneste 15 år har druk eller træthed hos de ansvarlige søfolk betydet, at et skib er gået på grund eller har været involveret i en kollision i Storebælt, Kattegat eller Øresund. I hele 51 af de 71 tilfælde har der været alkohol indblandet, skriver avisen.

Tallene i undersøgelsen er hentet i danske og svenske havarirapporter samt i statistik fra Søfartsstyrelsen.

- Alkoholmisbrug udgør et stort problem for sikkerheden i de danske farvande. Og min opfattelse er, at problemet er blevet større over årene, siger formand for de danske lodser, Ib Henriksen, til Politiken.

Ifølge ham er problemet langt større end det, som statistikkerne viser.

- Mange af tilfældene bliver aldrig opdaget af myndighederne, siger han.

Den danske havarikommission har ligeledes gennemgået 33 sager med alvorlige grundstødninger siden 1997, og her taler tallene sit eget tydelige sprog. I hele 15 tilfælde har alkoholindtag eller træthed været afgørende for ulykken.

Mens Ib Henriksen altså peger på, at der er flere og flere tilfælde med druk blandt søfolk, så er det et faktum, at skibstrafikken med såkaldt farligt gods samtidigt er steget markant i danske farvande siden årtusindeskiftet, skriver Politiken.

Mere end 30 gange i døgnet passerer der således et skib med for eksempel giftige kemikalier eller olie om bord tæt ved de danske kyster. En gang om ugen sejler et skib med radioaktivt affald forbi.

Det er særlig søfolk fra Rusland, der fylder op i statistikkerne over ulykker med alkohol involveret. En ting, der ikke kommer bag på danske søfolk.

- Det er mit indtryk, at der er alkohol indblandet i alt for mange af de ulykker, hvor russiske og østeuropæiske søfolk har stået bag roret. De har ganske enkelt en anden alkoholkultur, siger Fritz Ganzhorn, formand for Søfartens Ledere, til Politiken.

Det var også en russisk kaptajn, der »styrede« skibet ved en af den seneste tids mest omtalte episoder. Her måtte danske myndigheder hejse en redder ned på et skib for at vække en fuld og snorksovende kaptajn, mens hans skib havde kurs mod Nordvestsjællands kyst. Kaptajnen fik efterfølgende målt en promille på 2,18.