En fordobling af klagerne mod spammails gør det umuligt for Forbrugerombudsmanden at behandle alle klagerne. Han mener, at højere bøder er vejen frem.

Viagrapiller, eksotiske rejser og moderne elektronik. Tilbuddene er ofte mange - og ikke mindst uønskede, når indbakken bliver tjekket for nye mails. Det har flere og flere danskere nu fået nok af.

Forbrugerombudsmanden har modtog i 2009 11.701 klager over spam mod 5298 fire år tidligere.

Tendensen fortsætter i år, hvor hele 66 procent flere danskere i år sammenlignet med sidste år har klaget over virksomheder, der elektronisk udsender ulovlige nyhedsbreve eller reklamer uden samtykke. Det skriver Berlingske Tidende.

- Vi kan ikke nå at behandle alle klagesagerne. Det her er et stort samfundsmæssigt problem for både virksomheder og almindelige danskere, som vi forsøger at løse efter bedste evne, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Den store arbejdsbyrde hos Forbrugerombudsmanden bør ifølge Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, føre til, at der tilføres flere ressourcer.

Forbrugerombudsmanden mener dog ikke, at øgede ressourcer nødvendigvis er løsningen.

- Mit klare indtryk er, at hvis vi behandler de her sager på rette vis og får nogle nye høje bødetakster, vil have en stor præventiv effekt, når de offentliggøres. På den måde kan vi nå langt med de nuværende ressourcer, siger Henrik Øe til Berlingske Tidende.

Bødetaksterne til virksomheder, der udsender spam, er på 10.000 kroner for de første 100 spammails og herefter 100 kroner per spammail.

/ritzau/