Hele 71 procent af Lady Gagas 30 millioner Twitter-fans er enten falske eller ubrugelige, fastslår engelsk analysefirma.

Både danske og internationale medier har de seneste dage hyldet den amerikanske popsanger Lady Gaga for at have rundet 30 millioner followers på Twitter og dermed - endnu en gang - have rekorden som den person, der bliver fulgt af flest på det sociale netværk.

Men det hele er ren fup og fidus, mener det britiske analysefirma, Special Report, der anslår, at hele 71 procent af Lady Gagas followers enten er falske eller inaktive profiler, skriver den britiske avis The Guardian.

Special Report har udviklet et stykke software, der kan inddele followers på Twitter i tre kategorier. De gode, de inaktive og de falske - sidstnævnte typisk profiler oprettet af spamming-robotter kendt som "bots".

ITALY LADY GAGA VERSACE

"En falsk Twitter-konto er sat op til at følge folk og sende spam ud. Normalt har de ingen followers selv, men følger en lang række andre. En inaktiv konto er en, hvor der ikke har været aktivitet i et stykke tid. Det kan være rigtige personer, men vi beskriver dem som personer, der modtager information og ikke folk, der deler information. Og de gode er så resten," forklarer direktøren hos Special Report, Rob Walker til The Guardian.

Firmaets software bliver primært brugt som et analyseværktøj, der kan afgøre en Twitter-profils værdi, når et budskab skal viderebringes og i reklameøjemed. Det kan være en politiker, der gerne vil have et budskab ud, en sportsmand, der vil gøre reklame for et sponsorprodukt eller en kunstner som Lady Gaga, der gerne vil gøre reklame for sin nye plade eller som for nylig, hvor sangerinden lancerede sin egen parfumekollektion.

220.000 followers for 2500 kr.

Samtidig afslørede The New York Times for nylig, at man ikke nødvendigvis kan måle en person eller et firmas popularitet ud fra antallet af followers på Twitter. Avisen afslørede, at man for få penge kan købe sig til followers på Twitter for på den måde at virke mere populær end man i virkeligheden er. Således tilbyder firmaer, at man for blot 2500 kroner kan købe sig til 220.000 followers på Twitter.

Og da de fleste kendte personer og firmaer på Twitter har hyret firmaer og assistenter til at varetage deres profiler på de sociale netværk, kan det være fristende at 'booste' tallet af followers for at underbygge deres værdi, skriver avisen.

"De har ikke kontrol med deres egne profiler, for den nemmeste måde at vise, at man har succes med at passe en Twitter-profil er ved at vise, hvor man nye followers man får," siger Katy Howell, direktør i konsulentfirmaet Immediate Future, der har specialiseret sig i sociale medier, til The New York Times.