De velkendte Tiger-butikker har på 16 år gjort stifteren og kræmmeren, Lennart Lajboschitz, til milliardær. I år er han røget direkte ind på 52. pladsen på Berlingske Business Magasins liste over landets 100 rigeste.
Vi kender dem alle sammen - Tiger-butikkerne, der ligger rundt omkring i landet, hvor alt kan købes for en ti'er. Men det er nok de færreste, der kender manden bag det smarte koncept - nemlig den 54-årige tidligere kræmmer Lennart Lajboschitz, der trods det østeuropæisk-klingende navn er pæredansk.

Og det er der måske god grund til. For selv om Lennart Lajboschitz ikke har været decideret pressesky, så er det begrænset, hvor mange interview, han har deltaget i. Men nu har den tidligere kræmmer for alvor gjort sig bemærket. Succesen med Tiger førte nemlig til, at han sidste år solgte størstedelen af sit livsværk til en kapitalfond, hvilket indbragte ham en formue på 1,5 mia. kr.  Og det har bragt ham direkte ind på en 52. plads på listen over Danmarks rigeste.

I lighed med størstedelen af landets 100 rigeste, har Lennart Lajboschitz, der kun har en HF-eksamen i bagagen, selv skabt sin formue.

 

 

- Sådan nogle som mig har ofte ingen uddannelse, og det kan godt være en fordel. Jeg kaster mig ud i tingene og samler på succeserne i stedet for at analysere problemet tyve gange først, har Lajboschitz tidligere udtalt til Berlingske Business.

 

Allerede da han var i starten af 20'erne forsøgte Lajboschitz sig med at købe restlagre op. Men Idéen til Tiger-butikkerne kom først senere - og ved et tilfælde

Lennart Lajboschitz havde sammen med sin kone været kræmmere og havde blandt andet solgt paraplyer på kræmmermarkeder, da de besluttede at droppe kræmmerlivet og åbne en butik. Det var i 1995, og sidenhen blev det til endnu en forretning, men det var først, da Lajboschitzparret et år tog på ferie, at gennembruddet kom.

Parret skule på seks ugers ferie, og lod derfor svigerinden passe biksen. Svigerinden kunne dog ikke huske priserne på varerne, så Lajboschitz gav besked om, at hun skulle sælge alt for ti kr. stykket. Det blev et hit - og dermed blev grundstenen for Tiger-butikkerne lagt.

- Vi lagde mærke til, at når alle varerne koster det samme, kaster kunderne varerne ned i kurven på en anden måde. Men visionen for os har altid været at sælge ting, som folk ikke forventer kan sælges for ti og tyve kroner, har Lennart Lajboschitz tidligere udtalt til Berlingske Business.

Tiger-konceptet er siden stormet så voldsomt frem, at der i år er 247 butikker i 19 lande. Men selv om mange fra Lajboschitz-familien har arbejdet i Tiger-butikkerne og gjort deres for, at butikken skulle blive en succes, så har Lajboschitz aldrig haft en drøm om, at hans fire børn en dag skulle overtage.

- Det får de ikke lov til. De skal forfølge deres egne drømme og ikke stå i skyggen af mig. Jeg har ikke noget helligt forhold til Tiger, og det kan være, jeg en dag sælger virksomheden og starter noget andet op, udtalte Lennart Lajboschitz til Berlingske Business i 2005.

 


Se listen: Her er Danmarks 100 rigeste