Hans Edvard Nørregård-Nielsen modtager »Læsernes Bogpris 2012« for sit store værk om Limfjorden.

Blæsten går stadig frisk over Limfjordens vande. I hvert fald vil mange læsere gerne læse om den store fjord i Nordjylland, når det er Hans Edvard Nørregård-Nielsen, der skriver. For sit tobindsværk, »Limfjorden - stemmer og steder«, modtog den kendte forfatter og formand for Ny Carlsbergfondets direktion torsdag aften »Læsernes Bogpris 2012«.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsens store værk er blevet til i samarbejde med fotografen Kirsten Klein. De to har sammen med skipper Jess Pedersen gennem flere somre sejlet rundt på fjorden i skonnerten Mira og indsamlet materiale. Hun bor på Mors midt i Limfjorden, mens den 67-årige forfatter til daglig færdes i finkulturelle kredse og på bonede gulve i København.

Hans Edvard Nørregaard-Nielsen har været en markant figur i dansk åndsliv de seneste fire årtier. Han er mag.art og kunsthistoriker og arbejdede som sådan i 70erne på dagbladet Information. Fra 1978 og ti år frem var han inspektør på Ny Carlsberg Glyptotek og blev derefter formand for Ny Carlsbergfondets direktion. Han er desuden adjungeret professor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet.

Især dansk guldalderkunst har været omdrejningspunktet i Hans Edvard Nørregård-Nielsens forskning, og han har gennem årene udgivet en lang række markante værker om kunst og arkitektur.

Hans folkelige gennembrud kom med de roste erindringsbøger »Mands minde« fra 1999 og »Riber ret« i 2001, som han modtog »De gyldne Laurbær« for. Hans Edvard Nørregaard-Nielsen er født i 1945 i Sdr. Nissum i Vestjylland, moderen var uddannet sygeplejerske, og faderen var mejerist. Det var dog langt fra ren familieidyl, og faderens omgang med nazismen og hustruvold førte til familiens opløsning. Faderen endte i fængsel, og Hans Edvard fik sammen med moderen og sine søstre 50ernes fattigdom at mærke. På grund af de vanskelige familieforhold blev han sendt på drengekostskolen Det Kongelige Opfostringshus i Hellebæk. Senere, da han tog studentereksamen på Ribe Katedralskole, måtte han også klare sig på egen hånd. I erindringsbøgerne bliver forfatterens egen familiehistorie udgangspunkt for en beskrivelse af de store forandringer i samfundet, som skete fra slutningen af 40erne og frem til nu.

I det nu prisbelønnede værk om Limfjorden trækker forfatteren også på sine rødder. Her møder vi et Danmark med referencer til Skipper Clement og Johannes V. Jensen. Berlingskes kunst- og arkitekturanmelder Torben Weirup har kaldt bogen »en vejledning i at finde livskvalitet.« Nørregaard-Nielsen er dog ikke blind for nutidens sociale problemer i de ydre egne. I et interview i Information har han blandt andet sagt:

- Jeg kunne sætte mig ned og begræde tiderne, men jeg holder så meget af tilværelsen, at jeg ikke vil svine et smukt emne til ved konstant at beskrive, hvordan det er i dag, sagde forfatteren.

I samme interview giver han også udtryk for, at han »skyldte noget«. Hans Edvard Nørregaard-Nielsen har brugt fem år på værket om Limfjorden, og det har været en hård proces.

- Jeg har stået for 60 år siden ved Limfjorden og set solen stå op. Jeg har set fiskene, der begyndte at forsvinde. Der er så meget, jeg har set, som jeg føler, jeg er forpligtet til at sige i testamenteform: »Det har jeg set. Sådan var det«, siger forfatteren, som kort efter færdiggørelsen fik konstateret cancer, som han nu er opereret for.