De italienske alper i det nordlige Lombardiet er et ski-paradis om vinteren, men har også masser af sommeroplevelser for feriefolk, der ikke er til at sidde stille i en strandstol.

Til fods

Hvad: Hiking og kurbad
Hvor: Stelvio nationalparken

Stelvio nationalparken i det nordøstlige hjørne af Valtellina dalen er oplagt til første punkt på ferieplanen, den gratis aktivitet, hiking. 

Vi skal ikke mange meter væk fra hotelværelset, før bjergstierne byder sig til. Valget falder på den cirka to timer lange tur op til Pizzini, hvor man kan spise en velfortjent frokost med udsigt til Forni gletsjeren. 

Ruten til Pizzini er blot en af mange stier i området, og også god for dem, der gerne vil gå »off road« –man skal i så fald huske gode vandrestøvler. Er man tilfældigvis i Stelvio tredje weekend i juni, bør man deltage i »Camino e gusto«, en hel dags vandring i bjergene omkring Santa Caterina, med 10-12 indlagte pitstop, hvor der serveres lokale specialiteter som Sciatt, bresaola, pizzocheri og meget andet. En rigtig fin måde at se naturen i selskab med andre hikere og lokale italienere. 

Med mange landskabsbilleder på nethinden, men lettere ømme benmuskler, afslutter vi dagen i middelalderbyen, Bormio, hvor vi lader os forkæle i spa-paradiset Bagni Vechi, et gammelt romersk kurhotel, bygget på naturligt opvarmede kilder. Bagni Vechi, og den lidt yngre bagni Nuovi, er et tilløbsstykke for både turister og lokale, og at nyde solnedgangen fra et udendørs, opvarmet boblebad er da også en fantastisk måde at slutte dagen på. 

Man behøver ikke at være gæst på hotellet for at besøge kurområdet, der er adgang for 31 euro på hverdage og 45 i weekenden.


På skinner

Hvad: Bernina Expressen
Hvor: Fra Tirano til St. Moritz

Fra byen Tirano kan man stige på Bernina Expressen, en godt 100 år gammel togbane, som i 2008 kom på Unescos verdensarvliste. Expressen kører fra Tirano gennem Alperne, over Bernina passet i 2.253 meters højde og ender i St. Moritz i Schweiz. Turen med Bernina Expressen er en fantastisk måde at se det spektakulære bjerglandskab på. Der er enestående udsigtspunkter til både små landsbyer og indbydende bjergsøer, samt det nærmest månelignende landskab på toppen af passet. Man vil møde både cykelentusiaster, hikere og lokale i toget, samt en god portion turister med kameralinserne hængende ude af vinduerne. Men motiverne står også i kø på den to en halv time lange tur. 

Endestationen St. Moritz, der har den tvivlsomme ære at være en af verdens dyreste skisportsdestination, byder i sig selv ikke på de store oplevelser, og den ellers pæne St. Moritz sø, blegner i forhold til togturens panoramiske oplevelser. Set i bakspejlet havde vi nok skåret den sidste halve time af togturen og var steget af på en af stationerne nær toppen af passet. En gåtur i de fantastiske bjerge virker som en mere oplagt halvleg før tilbageturen end mærkevarebutikkerne i gågadenettet i St. Moritz.

Bernina Expressen afgår flere gange dagligt, så man kan sagten hoppe af, hvis man får lyst til at udforske et bestemt område, og så køre videre med det næste tog. 

En returbillet mellem Tirano og St. Moritz koster 60 euro.


På jernhest

Hvad: Cykelture
Hvor: Stelvio nationalparken

Italien er en stor og stolt cykelnation, hvilket er tydeligt at se, når man bevæger sig rundt i bjergene. 

Overalt ser man landevejscyklister prøve kræfter med de udfordrende stigninger i alperne i Stelvio, som nogle måske vil genkende fra Giro d’Italia. 

Men når bjergene skifter den hvide vinterfrakke ud med frodigt, grønt græs, indbyder landskabet i høj grad også til leg på mountainbike. Har man ikke selv medbragt cykel, er det muligt at leje, samt at få gode råd til ruter på adskillige af områdets hoteller og turistkontorer. 

Det er også i nogen grad muligt at benytte de skilifter, som i vinterhalvåret transporterer skientusiaster op i landskabet. 

Derudover er der »The Loop«. The Loop er en 165 km rundtur i nationalparken, som udnytter områdets skilifter – samt den tidligere nævnte Bernina Express – som hjælp til opstigningerne. The Loop er sammensat, så alle kan være med uden nødvendigvis at være toptrænede atleter, men på alle etaper er der mulighed for at tage mere krævende ruter.

The Loop er beregnet til at blive kørt på cirka halvanden dag, men den kan sagtens udvides helt op til en uge og det er muligt at benytte shuttle service til at få sin bagage kørt fra etape til etape. 

The Loop åbner officielt sidst på sommeren, og et partoutkort til lifter og Bernina Express kommer til at ligge på cirka 60 euro.


Til ganen

Hvad: Retici Balzi
Hvor: Sondrio

Sondrio provinsen gør sig meget i vin, derfor er det slet ikke underligt, at det netop er her, luksushotellet Retici Balzi i efteråret 2012 åbnede som et af Italiens første temahoteller. Temaet er naturligvis vin, og grundlæggeren af hotellet, er sommelieren, Armando Lanzetti, som har kastet sin kærlighed til vin i temahotellet med vin som altoverskyggende fokus. 

Hotellet har kun 11 værelser, alle designet med inspiration fra en lokal vin, fra Prestigio over Numero Uno til Corte Della Meridiana. Vi overnatter i Fruttaio Ca’ Rizzieri værelset, hvorfra man har en fantastisk udsigt over Chiuro dalen og de mange vinmarker. Retici Balzi har kun et begrænset køkken, men formår alligevel at servere turens bedste morgenmad. Og er man mere til det, hotellet især kan, vinen, kan man i »Valtellina Corner« deltage i vinsmagninger suppleret med forskellige lokale snacks, bl.a. den verdensberømte lufttørrede Bresaola.

Til aften anbefaler Armando Lanzetti Ristorante Cerere i den lille by, Ponte In Valentina, ti kilometer derfra. Restauranten har de sidste ti år haft en michelinstjerne og siges at være den restaurant, som har opfundet den moderne version af specialiteten, sciatt. 

Modsat andre steder i Europa behøver det ikke at koste en bondegård at gå på michelinrestaurant i Italien. Vi deler tre fantastiske italienske retter plus dessert og vin, og ender med en regning på den rigtige side af 400 kroner.


Ved vandet

Hvad: speedbåd
Hvor: Como søen

Selv om Gardasøen formentlig stadig er den mest kendte blandt danskere, bliver der hele tiden flere, der opdager den mindre, men bestemt lige så skønne Comosø et par hundrede kilometer længere mod vest. 

Og det forstår man godt. Bare en køretur rundt om Comosøen er en oplevelse i sig selv. Små, hyggelige landsbyen ligger som perler på den famøse snor hele vejen rundt, og Comosøen virker i store træk mindre turistpræget end Garda, selv om man også ved Como finder store hoteller, dyre biler og renskurede promenader. 

Man kan godt drøne rundt om søen på én dag, men det er synd, så snup en overnatning undervejs, eventuelt i det smukke (og endnu knapt så turistede) Lambrugo område, midt mellem søens to »ben«, et område, som er kendt for at fokusere på grøn energi. 

Gå heller ikke glip af et besøg på det lille cykelmuseum, Museo del Ciclismo, som ligger på den – for cykelentusiaster – berømt stigning, Madonna del Ghisallo i Magrellio. Her valfarter cyklister til for at blive velsignet af cykelhelgenen, så den videre tur kan forløbe uden uheld. 

Og så, på turens sidste destination, den lille kystby Menaggio, kommer vi endelig i nærkontakt med den indbydende sø. Vi lejer en speedbåd – laveste kategori, som kan lejes uden bådlicens – og udforsker kystbyerne fra vandsiden af den cirka 150 kvadratkilometer store sø. Er man mere til et lavere tempo, er der også masser af muligheder for at leje kajak. 

Se også: Italien på den action-agtige måde