KØB PLUS!

Ny dramatik: Mystisk trusselsbrev i Banke-sagen

Mulig afløser for Thomas Banke blev truet til at trække sit kandidatur, selv om han ikke havde i sinde at overtage borgmesterkæden.

Endnu inden Fredericias borgmester, Thomas Banke (V), havde besluttet sig for at blive på posten, var de fem andre Venstre-medlemmer i byrådet ved at finde et alternativ, hvis Banke skulle vælge at trække sig.

Det var der nogen, der fandt ud af og reagerede på ved at sende et trusselsbrev til en af de fem Venstre-folk, Kenny Bruun Olsen. Brevet blev i første omgang sendt til Venstres lokalformand Jakob Ladingkær (V) og gruppeformand i byrådet, Peder Hvejsel (V), der af den anonyme afsender blev bedt om at bringe brevet videre til Kenny Bruun Olsen.

Afstemning

- Der stod, at hvis jeg ikke trækker mig som kandidat til borgmesterposten, så vil det komme ud i alle landets medier, at jeg har fået lavet sort arbejde, siger Kenny Bruun Olsen til Berlingske Nyhedsbureau.

Han politianmeldte i første omgang ikke truslen, men vælger nu at fortælle om truslerne og rygterne, fordi det konservative medlem af byrådet John Bader (C) i dagens udgave af Politiken siger, at han og de øvrige konservative ikke kunne støtte Kenny Bruun Olsens borgmesterkandidatur, da han hurtigt ville blive væltet som borgmester »hvis de rygter, der går om ham, er rigtige«. John Bader vil i Politiken ikke nærmere ind på, hvilke rygter, der har floreret om Kenny Brrun Olsen. Men Bruun Olsen tror godt, han ved, hvad det drejer sig om.

- Nogen mener, at jeg har fået lavet mit hus sort, men jeg har kvitteringer på det hele. Og jeg har forsøgt at holde min sti så ren som overhovedet muligt, siger Kenny Bruun Olsen, der er rystet over John Baders udmelding.

- Det, som John kommer ud med, er direkte ondskab.

Kenny Bruun Olsen afviser i øvrigt, at han var kørt i stilling som Thomas Bankes afløser.

- Der skete en masse i byrådet på det tidspunkt, og vi skulle jo finde ud, hvad vi skulle gøre, hvis Thomas ville trække sig. Vi har sådan set alle sammen været kandidater i Venstre, men jeg har sagt, at jeg ikke skal noget som helst, da jeg lige er kommet til et firma, hvor jeg har et rigtig godt job med en rigtig god løn. Og jeg ved godt, hvad man kan blive udsat for som borgmester, siger han.

Kort efter nytår kaldte de fem Venstre-medlemmer fra Fredericias byråd de konservative byrådsmedlemmer i møde for at fortælle om overvejelserne i forbindelse med et eventuelt Banke-exit.

- Vi gik til vores allierede, de andre blå, og fortalte om, at vi skulle finde ud af det her. Vi nævnte kandidaterne og fortalte, at det skulle være meget hemmeligt, men sådan noget kan John åbenbart ikke håndtere, siger Kenny Bruun.

Ifølge John Bader blev de konservative byrådsmedlemmer dog kun præsenteret for én mulig afløser for Thomas Banke.

- Det var det, og der var ikke andre, siger John Bader til Berlingske Nyhedsbureau.

John Bader erkender over for Berlingske Nyhedsbureau, at de rygter, som han henviser til i Politiken, blandt andet drejer sig om det påståede sorte arbejde. Og han holder fast i, at det havde været for usikkert at give Kenny Bruun Olsen borgmesterkæden med sådanne rygter florerende.

Kenny Bruun Olsen vil nu politianmelde truslen, som han undrer sig over, hvor kommer fra, da det kun var bestyrelsesmedlemmerne i Venstre og partiets byrådsmedlemmer, der på daværende tidspunkt vidste, at man bryggede på at finde en afløser for Thomas Banke.

- Jeg tør ikke at dømme nogen som helst, men sådan noget her er bare for usselt. Og det er sådan noget, der betyder, at man får lede af alt det her, siger Kenny Bruun Olsen.

Burde Thomas Banke gå af som borgmester i Fredericia, når
han har et flertal i byrådet imod sig?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i BT fredag.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Venstrefolk topper den kriminelle top-10

Skrevet af Holger Øster Mortensen, Lørdag den 9. februar 2013, 08:44

- flere prominente venstrefolk og hangarounds er på den lidet attraktive liste over danmarkshistoriens største svindlere

Venstres DNA.

Skrevet af Kirsten Kathrine, Fredag den 11. januar 2013, 07:40

Venstres DNA er, at hvis du ikke kan fifle med bilag, falske navne og andet snyd, kan du ikke være medlem hos Venstre. Det så vi i Fredericia, her ekskluderede man 4 regelrette V-folk, fordi de ikke kunne leve med alt det fusk.
Jeg sammenligner Venstre med HA og Bandidos, hvis du kan lave en ordentlig "sviner" og bedrage samfundet, så er du klar til at få dit rygmørke.

g

Skrevet af gert møller andersen, Torsdag den 10. januar 2013, 18:29

thomas banke er en ærlig og hæderlig mand, han var danmarks bedste borgermester

afsættes

Skrevet af Kristian Mellergaard, Torsdag den 10. januar 2013, 17:50

Dansk Fremskridt, Selvfølgelig skal man kunne afsætte de politikker der ikke overholder gældende love. Vi kan vel godt blive enig om at det ikke længere drejer sig om Politik. Men om magt,Vi kan idag se der florere en magtkamp i alle Partier; De magtsyge ødelægger det for den sunde fornuft. Hvem politikker taler sandt til borgerne nok ingen. Ingen er forpligtig ud over deres evner. Alle politikker har det som Adminiral Nielson der satte kikkerten for det blinde øje og sagde jer ser ingenting. Er vi Enig fru Statsminister.

ja da helt klart men....

Skrevet af poul, Torsdag den 10. januar 2013, 15:27

Løkke er jo så hyklerisk, først er Banke en helt, så er der tavshed, og så får han kniven. Tænk hvis samme holdning havde været hos Fogh, da det var Løkke der overtrådte reglerne, det er jo sket optil flere gange på samme områder, dog ikke stoffer.
Klart Banke selv skal gå, men at høre Løkke spille frelst, det er da til at få kvalme af.

alt ved gamle

Skrevet af poul andersen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:53

alt er ved det gamle, det som gælder for os almindelige dødelige
skal selvfølgelig osse, og især for dem som burde være et godt
eksembel, gælde for dem som leder land, regioner og byråd.
Men der er åbenbart nogle som ikke rigtig har forstået dette, så
vi ser gang på gang, at magten stiger nogle til hovedet. til skade
for os alle. Skal vi håbe på at det ændrer sig, eller er det for stort
et ønske, vi får se.

Han klamrer sig manisk til stolen

Skrevet af kaj christensen, Torsdag den 10. januar 2013, 14:04

Ingen kan tvinge skandale-borgmesteren til at forlade jobbet, men i stedet for selv at tage konsekvensen af sine lyssky handlinger klamrer han sig manisk til stolen.

Det er meget afslørende, at Peter Brixtofte, tidligere borgmester i Farum og dømt for svindel, opfordrer Thomas Banke til at blive ved.

Stakkels fædreland

Skrevet af Bent Warburg, Torsdag den 10. januar 2013, 13:49

Det politiske niveau er efterhånden så lavt, at stakkels Mor Danmark græder sig i søvn. Og hendes børn med politiske poster, er så fulde af had og forløjethed, at hendes tårer bliver til et hav af fortvivlelse.

Hvor har du ret!

Skrevet af Haugaard, Torsdag den 10. januar 2013, 16:03

Jeg synes du skal vide, jeg finder du har så ganske ret i din udlægning. Sørgeligt, som vores land efterhånden forkvakler sig i et inferno af løgn, svindel og bedrag!
Man må spørge sig selv, hvor blev du af du i tidernes morgen så dejlige lille fredfyldte land!

Stop nu den hetz..!!!

Skrevet af Thomas Andersen, Torsdag den 10. januar 2013, 13:44

Jo Thomas Banke har handlet forkert
Jo han burde gå af

Men syntes man skulle stoppe den hetz der kører inden det går galt. Der er grænser for hvor meget et enkelt menneske kan klare og går det galt står alle bagefter med en dårlig smag i munden og fortryder deres hårde ord.

Tag Jer nu sammen, vi er kun mennesker..!!

Løkke er da ikke en skid bedre!!

Skrevet af J Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 13:09

eneste forskel er mofinen....

Misbrug.

Skrevet af Kirsten Kathrine, Fredag den 11. januar 2013, 07:33

Løkke har da sine Fadbamser, og det er da også et misbrug.

Uduelig Venstre borgmester

Skrevet af Gunner Laursen, Torsdag den 10. januar 2013, 12:43

Igen en Venstre borgmester der ikke kan finde ud af dit og mit.
Thomas Banke gå af, du ødelægger vores parti

Uduelig Venstre borgmester

Skrevet af Gunner Laursen, Torsdag den 10. januar 2013, 12:43

Igen en Venstre borgmester der ikke kan finde ud af dit og mit.
Thomas Banke gå af, du ødelægger vores parti

Magtliderligheden i lys lue

Skrevet af Erik Morsing, Torsdag den 10. januar 2013, 11:33

Hvor er det usselt at udsprede sådanne rygter. Det ville også være usselt i det hele taget at komme med den trussel, også selvom den er rigtig. Budbringeren har sikkert selv fået udført sort arbejde (hvem har ikke det på et tidspunkt?) Det synes jeg ville være en oplagt opgave for en journalist at bore i. Start med at efterlyse folk, der ved noget.

utrolig

Skrevet af michael p , Torsdag den 10. januar 2013, 11:30

det er utrolig at man kan være nakoman og tyv som borgmester.
i danmark. føj føj.......................................................................

Gå af!

Skrevet af Magnus Klein, Torsdag den 10. januar 2013, 11:22

Om der er flest anløbne personer i den ene eller den anden lejr, er en ørkesløs debat.
Selvfølgelig findes der brodne kar i begge lejre.
Om der en elle to flere i den ene eller anden lejr, er en latterlig ordveksling, der ikke fører til noget.
For at citere en altid sikker kilde: "Den, som er uden synd, kaster den første sten!" Så blev der ikke kastet sten den dag.
Dog vil jeg råde borgmesteren til at gå af. Hans stædighed skader Venstre også på landsplan. Vi har ikke tillid til en mand med så mange lig i lasten.

Sjusker

Skrevet af AN, Torsdag den 10. januar 2013, 11:16

Hvis vi kan have en statsminister, der er en sjusker. Hvorfor så ikke
også en borgmester

HØRT!

Skrevet af Pedersen, Fredag den 11. januar 2013, 01:32

Og det er dog værre med en statsminister, der sjusker!!!
Men det er vel allerede glemt....

Statsministeren i en nøddeskal

Skrevet af Inge, Torsdag den 10. januar 2013, 15:23

Hun vil have os almindelige danskere til at betale vores skat med noget, der minder om glæde. Bare det ikke gælder for hendes egen familie.

Sjusker ?

Skrevet af Finn, Torsdag den 10. januar 2013, 12:20

Er nu stor forskel i at være sjusket, og så tage af kommunekassen.

Men hvad F***** han lver vist op til sit forbilled, han mangler jo bare at sende de ældre på ferie for kommunens penge. ;0)

Se så at få lukket den sag!

Skrevet af Jørgen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:06

Se så at få lukket den sag Venstre! Når man ikke kan styre sig selv, kan man heller ikke styre en kommune! At nogen bakker noget så betændt op kan for alvor sætte brand i Venstre! Og det vil være synd i en tid, hvor der virkelig er brug for klare rene samlende toner til Helle Thorning og hendes elendige regerigsførelse.

Undersøg alle borgmestre.

Skrevet af Susanne Larsen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:06

Vi må ikke glemme, at et medlem af Venstre "ved en fejl" sendte en intern og fortrolig mail til en lokal radiostation. Venstre i Fredericia ønsker at skade partiet som helhed, fordi enkelte medlemmer har benyttet sig af muligheden for at stikke knive i ryggen på hinanden, for at få borgmesterposten.. Det siges at magt korrumperer og de 4 medlemmer har fået sagen blæst voldsomt op i et omfang, som sagen ikke kan løfte.. Der er ikke rejst en sigtelse eller en dom endnu. Borgmestren følger spillereglerne pt. Hvis der senere kommer en dom og hvad Venstres medlemmer i Fredericia beslutter, så vil situationen være en anden - måske...

PINLIGT

Skrevet af Line Jensen, Torsdag den 10. januar 2013, 11:05

Det er jo skrækkeligt, at 4 mennesker i Venstre, som gør deres pligt og stemmer fjolset Banke ud, bliver eksluderet selv, og pamperen Pernelle Jensen får Banke tilbage igen! Det burde ikke kunne ske. Banke og Pernelle Jensen skulle skamme sig!!! Men jeg tror ikke Banke har skam i livet! På den måde ligner han Brixtofte, som også lever på en helt anden planet!

Få psykopaten ud!

Skrevet af Jens P., Torsdag den 10. januar 2013, 10:54

Thomas Banke er dels narkoman, dels kriminel og helt sikkert også psykopat. Det samme er Pernelle Jensen, som holder hånden over ham! Ud med dem!

Utroværdige Venstre

Skrevet af Holger Øster Mortensen, Torsdag den 10. januar 2013, 10:45

Fjogh og AMBI-sagen, Brixtofte og Farum, Løkke og hans bilag, Traktor-Troels og Thorning-Kinnock-skattesagen, Thomas Banke, tidl. borgmester Bugge i Odder - hvem kan man stole på i Venstre?

Thomas Banke var som formand for VU en af Løkkes håndgangne mænd - og forsvarede ham i bilagssagen. Han kan ikke fortsætte som borgmester.

Hvad er det for nogle mennesker, der stemmer på Venstre? Vi er omgivet af en nihilisme-epidemi.

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza , Torsdag den 10. januar 2013, 10:43

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen... Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. - Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! - Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod...Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

S har bare fundet en god løsning i morgen

Skrevet af Henrik Ledet Poulsen, Torsdag den 10. januar 2013, 10:35

Sagen om Banke, viser med al tydelighed forskellen mellem S og V. Mens S ville have nægtet at omtale den slags sager i praksis, har V taget hånd om den ved at kræve ændringer i Styrelsesloven så borgmestre kan smides ud. Nu venter vi bare på, at Frank Jensen også skal forlade sin borgmesterpost for at slikke på kvindelige medarbejdere. Men mon ikke, at hans partiformand har en god løsning i morgen for at undgå det.

Det må da VIST være en kollega!

Skrevet af haugaard, Torsdag den 10. januar 2013, 16:17

Da du indrager andre i dit sørgelige forsøg på retfærdigørelse. Venstres arrogance for alt og alle er ganske omkostningsfrit, men også ganske modbydeligt!

Hvad er du for et menneske

Skrevet af JENS KRISTENSEN, Torsdag den 10. januar 2013, 11:59

Jeg ved naturligvis ikke hvad du er for een, men synes af dit indlæg at kunne se at du er "venstre " orienteret, hvilket kan være godt nok hvis man har den slags tilbøjeligheder. Venstres krav om ændringer i styrelsesloven kommer lige sent nok i denne sag, men kunne være gennemført både i Brixtofte sagen og i sagen med amtsborgmester Lars Løkke Rasmussen. Jeg mener at dit afværge forsøg med at indvolvere Frank Jensen er mildt sagt upassende, uanset at han kludrede gevaldigt i det.