DR's 'grand old have-man', Søren Ryge, reklamerer ulovligt for sine egne bøger på Danmarks Radios hjemmeside, mener ekspert. Danmarks Radio vil se på sagen.

Det er ikke kun Boller af Stål-værten, Camilla Plum, der i strid med loven bruger Danmarks Radio til at mele sin egen kage ved at reklamere for egen virksomhed.

Også DR's 'grand old have-man', Søren Ryge, hypper sine egne kartofler i DR-regi.

Det sker på DR's hjemmeside, dr.dk, hvor han præsenterer otte af de bøger, han har skrevet. Her er der også direkte link til eksempelvis forlaget Klematis' hjemmeside, hvor man kan købe bogen 'Året har 12 måneder' for 228 kroner.

Dermed har DR bevæget sig over grænsen for, hvad der er lovligt, mener ekspert i radio- og tv-lovgivning Søren Sandfeld Jakobsen, der er lektor og ph.d på Copenhagen Business School (Handelshøjskolen).

- DR må slet ikke reklamere, og det gælder både på tv og på nettet. Der er som udgangspunkt ikke noget forbud mod at omtale produkter rosende. Men der skal være redaktionelle begrundelser for det, og spørgsmålet er,om der er det i dette tilfælde. Jeg mener, at svaret er nej, siger han til Ritzau.

Hos DR vil direktør for programproduktionen Mette Bock kigge nærmere på sagen, men hendes holdning er klar.

- Hvis det er forbudt, tager vi det selvfølgelig af, siger hun.

/ritzau/