Øresundsaben på farten igen

På nogle få og væsentlige områder gælder der strengere regler for jernbanetunnelen under Storebælt end de, der kommer til at gælde på Øresundsforbindelsen. Det skriver Information i dag. Eksempelvis gælder der en maksimumsgrænse for transport af sprængstoffer i Storebæltstunnelen. Den er fastsat til fem ton ud fra en nøje vurdering af, hvad de to borede tunnelrør kan holde til - uden at kollapse.

Men på Øresundsforbindelsen er den kommende maksimumsgrænse, som meget bekvemt for transportørerne også bliver på fem tons sprængstof, ikke fastsat ud fra beregninger af tunnelkonstruktionens styrke. I så fald skulle grænsen nemlig have været væsentlig lavere, helt nede på et ton. Men så lav en maksimumsgrænse ville reelt umuliggøre sprængstof-transporter på den faste forbindelse, har Øresundsbro Konsortiet tidligere meddelt.

Hvis der sker en eksplosion i et køretøj med fem tons sprængstof, så bliver en tunnelkollaps en dramatisk realitet.

/ritzau/