Det bliver bare ikke bedre! Kevin Magnussen har lige vundet VM i sin klasse og det nye F1 2013 fra Codemasters er på banen!!

Alle F1-fans er glade. Når du sætter den nye skive med F1 2013 i din maskine, kommer du dog hurtigt tilbage til virkeligheden. Som altid, i starten af et F1-spil, er du nemlig nybegynder og du skal bevise dit værd, helt fra bunden. Dette passer mig fint, for jeg har ikke kørt en formel 1 bil siden 2011, hvor jeg sidst anmeldte spillet.

Det hele begynder med en ”ung test kørsel”, hvor man både bliver presset igennem en masse testkørsler, men også lærer hvordan knapperne på din kontroller virker. En god måde at få den basale undervisning på. I disse tests skal du samtidigt også præstere gode resultater, for de store hold holder øje med dit talent, eller mangel på samme. Når testen er gennemført, lander man på et niveau, som viser hvor stort et talent du er og hvilket hold der viser interesse for dig. Jeg vil gerne forbeholde mig retten til at være tavs med hensyn til mine resultater, da jeg ikke synes det er anmeldelsen relevant. Så efter endt test, skrev jeg kontrakt med det lavest rangerne hold og var klar til det virkelige løb (host, host).

Selve karrieredelen i F1 2013, er som det, vi kender fra fjernsynet. Alle regler er bygget op som de rigtige grundprincipper og det er faktisk en fordel hvis man kender kørerreglerne fra starten. Som det også er i virkeligheden, så træner man om fredagen, der er kvalifikation lørdag og det store løb om søndagen.

Codemasters har licensen til alle de rigtige racerkører, hold og biler, så det hele er meget realistisk. Som altid er der mange forskellige valgmuligheder hvorpå hvordan du vil bygge din racer op. Dette er super fedt, men meget omfattende og det er her, det gør en forskel, om har du forstand på Formel 1, eller ej.

Man har heldigvis mulighed for at aktivere forskellige hjælpe assists og sværhedsgrader. Dette hjælper lidt på det hele, derude på banen, men som altid, så er fart og gode beslutninger vejen frem, med eller uden hjælp. Nøgleordet er i øvrigt; lær banen mere eller mindre udenad, da du skal lægge bilen i de rigtige baner op til de hårde sving, for ellers går det galt. Her kan du ikke trække håndbremsen og drifte rundt som man kender fra de fleste bilspil.

Hvad er nyt?

Grafikken er det flotteste der endnu er set fra F1 verdenen. F1 serien har altid sat nye standarder og det forsætter Codemarsters åbenbart med. Især de regnvåde baner fungere utroligt godt og sværhedsgraden bliver virkelig forhøjet med den svage sigtbarhed og de våde baner.

Ud over den flotte grafik, er der kommet ny teknik i bilerne. Ikke noget der er opfundet bare til spillet, men også i de virkelige biler. Her bliver det meget teknisk. DRS, (Drag Reduction System) aktivers med en knap og bagvingen lægger sig ned. Det formindsker vindmodstanden så meget at det fungerer som en booster til overhalinger. Ud over DRS, er bilerne nu udstyret med KERS, som i virkeligheden svarer til ca. 80 HK ekstra, man kan åbne op for i 6 sek. på hver omgang. Disse to fede tiltag løfter hele spillet og er med til at denne spiloplevelse skiller sig ud fra andre bilspil.

En sidste nyhed er F1 Classic, hvor man har mulighed for at spille med de klassiske Formel 1 biler fra 80erne. Det er en sjov detalje og især den forskel, man kan mærke på nutidens teknik, kontra 80ernes teknik, er interessant. Der er naturligvis også mulighed for online-spil, hvor man kan spille op til 16 spillere sammen.

F1 2013
Maskiner: PS3, Xbox 360, PC
Genre: Racing
Anmeldt af: Mutanten.dk
Stjerner: 4/6.