Erhvervsministeren frygter miljøkatastrofe, når verdens største rederier lader deres skibe sejle i danske farvande

Verdens største rederier trodser FNs anbefalinger om, at handelsskibe bør sejle igennem danske farvande med en lods til at lede dem sikkert på vej.

Sidste år sejlede 165 skibe gennem de danske farvande uden lods, selvom de enorme fartøjer stikker så dybt, at der ofte blot er få centimeter mellem bug og havbund. I år er tallet indtil videre 117, skriver Politiken.

- Det er bestemt ikke i orden. Disse skibe og rederier løber en stor risiko, der kan ende med at skade dansk natur og økonomi betydeligt, hvis der sker en ulykke, siger erhvervsminister Ole Sohn (SF) til Politiken.

Blandt rederierne, der sejler igennem danske farvande, er verdens næststørste containerrederi Mediterranean Shipping Company (MSC) fra Schweiz, Tysklands største rederi, Oldendorff, og de statsejede kinesiske rederier Cosco og China Shipping Group, skriver avisen, der har fået aktindsigt hos det statslige Lodstilsynet, der registrerer skibene uden lods.

- Synderne er ikke kun de mindre og lyssky foretagender. Det er ikke godt nok - og tilmed er det konkurrenceforvridende, for langt hovedparten af rederierne bruger jo penge på lods, siger lodsinspektør i Søfartsstyrelsen Frank Gottlieb til Politiken.

Undersøgelser viser, at skibe i søulykker sjældent har lods om bord. Ifølge Søfartsstyrelsen kan en uskadelig grundstødning koste 15 millioner kroner.

Lars Funding, der er direktør for MSC Skandinavia, siger til Politiken:

- Det er for dyrt. Det er udelukkende af økonomiske årsager, at vi fravælger det. Vi føler ganske enkelt ikke, at det er nødvendigt.

En tur med lods på ruten mellem Gedser og Skagen koster 70.000 kroner.