____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>DSBs kamp mod forsinkelser af deres tog bliver betalt med tillægsminutter i køreplanen, så togpassagerer må leve med rejsetider på skinnerne, der er meget længere end nødvendigt. Det skriver ing.dk. 

- Det burde uden de store sværdslag være muligt at skære 10-15 minutter af køretiden mellem Aarhus og København H ved kortere holdetider og en strammere køreplan, siger en kilde i en af de store, offentlige jernbaneorganisationer, som ikke ønsker at stå frem med navn, til ing.dk.

Så mens DSB og Banedanmark jubler over et stigende antal rettidige togafgange, har tillægsminutterne til gengæld sikret selskaberne noget nær europarekord i disciplinen 'luft i køreplanen'. Og det har fået Liberal Alliances transportordfører Leif Mikkelsen til at rase.

- Det er uacceptabelt, at DSB og Banedanmark forlænger køretiden unødigt for at sikre toge til tiden, og derfor skal transportministeren diske op med en god forklaring, lyder det fra Leif Mikkelsen.

Det er især fordi, DSB og Banedanmarks køretidstillæg overstiger anbefalingerne fra den internationale jernbaneunion, UIC, med op mod 60 procent, at Leif Mikkelsen finder det uacceptabelt. Blandt andet betyder overstigningen, at der er indlagt et samlet tillæg på mere end 38 minutter på en intercityrejse mellem Aalborg og København, selvom 13 minutter ifølge UIC's anbefalinger skulle være nok. 

- Det er da meget finurligt, at DSB forlænger rejsen frem for at sikre, at togene reelt kommer til tiden, men de rejsende kan naturligvis ikke være tjent med, at DSB bevidst spilder deres tid. Derfor vil jeg nu stille spørgsmål til transportministeren i Folketinget, så vi kan få et svar på, hvad han vil gøre ved disse narrestreger, siger transportordføreren. 

Flere tog til tiden

Dog har de forlængede rejsetider og det forøgede antal tillægsminutter samtidig gjort indhug i forsinkelserne, skriver ing.dk. Blandt andet blev der i 2010 lagt fire minutter og 10 sekunder ekstra ind i rejsetiden på Øresundsbanen mellem Kastrup og Københavns Hovedbanegård på grund af tæt trafik af godstog, regionaltog og internationale tog på netop den strækning. Og det har hjulpet.

Ifølge den seneste opgørelse fra Banedanmark ankommer over 93 ud af 100 tog på det danske jernbanenet til tiden, hvor begrebet ‘til tiden’ inkluderer en forsinkelse på op til 5 minutter.

Fra 2011 til 2012 steg rettidigheden på den danske jernbane med 4,5 procentpoint fra 88 pct. til 92,5 pct. Og for årets første fem måneder i 2013 er den samlede rettidighed i hele landet yderligere vokset til 93,1 pct.Samtidig understreger vicedirektør Ove Dahl Kristensen fra DSB overfor ing.dk, at de mange komplekse faktorer, som DSB er konfronteret med, i hans øjne retfærdiggør de fleste køretidstillæg.

- De ekstra minutter er resultatet af et puslespil mellem på den ene side et stort antal tog med forskellige køremønstre og på den anden side en stor passagervækst, som påvirker ind- og udstigningstider. Hvis vi skar ned på tillægsminutterne, ville der simpelthen komme for mange forsinkelser, siger Ove Dahl Kristensen.Dog mener Liberal Alliances Leif Mikkelsen, at rejsetiden på jernskinnerne vil kunne nedbringes med mere konkurrence. 

- Så længe DSB har monopolstatus, så kan de også slippe af sted med at snyde på vægten. De lange rejsetider er derfor blot endnu et argument for at få udliciteret mere af togdriften og dermed få skabt mere konkurrence på skinnerne. Det nytter ikke noget, at transportministeren vil frede DSB for enhver pris, så længe den ene dårlige historie afløser den anden, siger han.