Er hverdagen presset og stresset, så udnyt ferien til at reflektere og finde en ny og bedre vej, når arbejdet kalder igen. Sluk mobil, kom ud i naturen og vær til stede med dem, du holder af.

»Er du en af dem, der føler sig presset, så brug ferien på at få tømt den mentale rygsæk, fylde batterierne op og reflektere over, om kursen er den rigtige,« siger læge Peter Qvortrup Geisling, som er kendt fra en række DR-programmer og forfatter til bogen ’Naturen på recept’.

Hver fjerde voksne dansker har ifølge den Nationale Sundhedsprofil 2017 et højt stressniveau. Det er en markant stigning siden 2010, hvor det gjaldt én ud af fem. Stress er en kompleks problemstilling, som er en blanding af højt tempo i vores samfund, arbejdsmarked i kontant forandring og jagten på det perfekte liv i det private, mener Peter Qvortrup Geisling.

»Derfor skal der også laves en national handlingsplan, hvis vi skal stress til livs. Men vi har også hver især et ansvar for at tage hånd om vores egen mentale sundhed,« siger han.

Peter Qvortrup Geisling trækker hver sommer selv stikket. Forlader DR-byen på Amager og lejligheden på Vesterbro og flytter sammen med sin syvårige datter ind i et gult hus i Skagen midt mellem hybenroser, klitfyr og marehalm. Når de vågner om morgenen, sætter de sig uden ord ud til plantekassen på terrassen og lytter til biernes brummen.

»Naturen kan hente nogle svar i dig selv. Den har en helt terapeutisk effekt,« siger han.

Ligesom hos andre børn er iPaden også det første, Merle spørger efter om morgenen. Alligevel lykkes det Peter Qvortrup Geisling at lokke hende med ud at flyve med drage, fiske eller lytte til brumlebierne mellem blomsterne. Vis mere

Hvis man er i naturen og er sammen med de rigtige mennesker, som stiller de rigtige spørgsmål, har man en chance, siger han. Tænk derfor over, hvem du inviterer med på ferie.

»En klog dame sagde engang, at gæster i sommerhuset er ligesom fisk. De begynder at lugte efter tre dage,« siger Peter Qvortrup Geisling og fortsætter:

»Det betyder ikke, at man ikke skal være social. Men man skal invitere med hjertet frem for hjernen og huske sig selv på de erfaringer, man har fra tidligere ferier.«

Og så behøver man altså ikke invitere samtlige 500 Facebookvenner med til morgenbordet.

»Bare fordi jeg lige har spist en yoghurt med friske bær, så skal jeg ikke involvere alle mine følgere på de sociale medier,« siger han.

Det gælder også hans store passion for sommerfugle.

»I år har jeg set to sommerfugle, som jeg aldrig har set før. Det er altså mange år siden, det er sket sidst. Og jeg fik ovenikøbet taget et billede af dem, som jeg har sendt til tre personer, jeg gerne vil dele oplevelsen med. Alle andre skal ikke bruge deres tid på at se på mine sommerfugle. De skal mærke deres eget liv,« siger Peter Qvortrup Geisling.

På grunden bag det gule hus i Skagen kan man finde den seksplettede køllesværmer. Vis mere

Imran Rashid, speciallæge i almen medicin og forfatter til bogen ’Sluk’, er også meget opmærksom på, hvem han inviterer med ’på ferie’.

»De digitale vaner betyder rigtig meget for familierelationen. Hvem er egentlig til stede ved bordet? Er det alle ens Facebook-venner, Mark Zuckerberg eller chefen, der lige har et par spørgsmål til dit arbejde?« siger han.

At lukke ned for det digitale er lettere sagt end gjort, indrømmer han. Især hvis man bruger mobilen til at tage billeder på ferien.

»Når man så står med mobilen i hånden, gør hjernen bare, som den plejer, og pludselig har man lige tjekket e-mail, Facebook og Instagram,« siger han.

Selv var han lige ved at blive fanget i fælden på familieferien for et par uger siden, hvor han i et kort sekund skulle til at livestreame fra et spektakulært vandshow og dermed dele oplevelsen med alle sine Facebook-venner.

Imran Rashid nåede dog at tage sig selv i det og satte sig i stedet på hug ud for sin syvårige drengs ansigt og hviskede ham i øret:

»Ved du, hvorfor det her er en dejlig aften?«

»Nej,« sagde han.

»Fordi jeg oplever den sammen med dig.«

En digital detox handler for ham ikke bare om at slukke for wifi i en uge, men at opdage noget eller nogen, som også efter ferien kan konkurrere med de sociale medier.

»Ellers er det jo det samme som at spise burgere hele året og så forsøge at rede ens sundhed med tre ugers yoga-retreat,« siger han.

Vi skal med andre ord reflektere over, hvad vi bruger vores hjerne til, ligesom vi tænker over, hvad vi putter i munden.

»Find ud af hvad og ikke mindst hvem, du gerne vil bruge din tid og tanker på. Hvis du ikke har en plan B, vil din hjerne automatisk bare følge plan A, præcis som den plejer,« siger han.