Der har ikke været mange stemmer i forsvar for TV 2.

For siden tv-stationen fjernede deres planlagte julekalender 'Alletiders julemand' fra både sendefladen og streaming, er kritikken haglet ned over TV 2, mens tv-stationen selv har været fåmælt.

Nu er der sågar kommet en underskriftindsamling, der vil fastslå, at Pyrus-julekalenderen hverken er stødende eller krænkende, men tværtimod bør vende tilbage på skærmen.

Hen over weekenden har knap 5.000 personer skrevet under.

Blandt B.T.s læsere er det også tydeligt, at der er utilfredshed med tilbagetrækningen af 'Alletiders julemand'.

Hele 86 procent – ud af mere end 40.000 stemmer – svarer nemlig i skrivende stund, at det er på baggrund af forkerte hensyn, at julekalenderen er blevet fjernet.

Kun 2 procent bakker op om, at Pyrus-kalenderen fra 1997 er stødende og forældet, mens 11 procent mener, at TV 2 bare kunne have redigeret de stødende scener.

Tidligere har 'Alletiders julemand' da også fået enkelte klager – selvom det nu er tilbagetrækningen af julekalenderen, der møder størst kritik.

I den tilbagevendende sang 'Gi' mig guf og gi' mig godter' er der børn, der er malet sorte i hovedet – såkaldt black facing – for at ligne flødeboller.

Derudover figurerer den omdiskuterede slavekarikatur Svarte Piet i et enkelt afsnit, og til sidst bliver der brugt et nedsættende ord om sorte mennesker i afsnittet om Den Store Bastian, der samtidig som straf dypper nogle børn i blæk, efter de har drillet en dreng med mørk hud.

B.T. har tidligere foreholdt TV 2 den vidtgående kritik, som tilbagetrækningen af 'Alletiders julemand' har fået, men har endnu ikke fået svar på anklagerne.

B.T. ville også gerne have haft svar fra TV 2 om, hvilke episoder man selv har fundet problematiske i julekalenderen, samt hvorfor beslutningen om at trække den blev effektueret så sent.

Selv har tv-stationen forklaret tilbagetrækningen af julekalenderen med, at den »indeholder elementer, som har en forældet skildring af både mennesker og kulturer, og som kan misforstås af især børn, som ikke kan sætte fortællingen ind i en historisk kontekst.«