Flere end 83 millioner af Facebooks brugere er »falske«, og det kan skræmme annoncørerne væk.

USA: 995 millioner profiler er oprettet på Facebook verden over. Men flere end 83 millioner af dem er »falske«, vurderer det sociale medie ifølge BBC. Og det kan skabe økonomiske problemer.

I marts offentliggjorde Facebook, at 50 millioner af netværkets brugere var »falske«, og da forretningsmodellen bygger på målrettede annoncer, som indsamler »likes« fra brugerne, bekymrer det, at antallet af snydeprofiler vokser. For er det kun falske brugere, som »synes godt om« annoncørerne, sælger de intet - og så er der ingen fidus i at reklamere.

- Tabet af annoncører eller annoncører, der bruger færre penge på annoncepladsen på Facebook, kan skade vores virksomhed alvorligt, lyder det fra det sociale medie.

Blandt de 8,7 procent, som ikke er »rigtige brugere«, er nogle af dem folk, der har flere profiler, andre har dyr, virksomheder eller organisationer som profilejere, mens mærkatet »uønskede« bliver sat på en tredje gruppe. De benytter eksempelvis profilerne til at sende spam ud til andre brugere.

I et forsøg på at vise, hvor galt det står til, oprettede BBCs journalist på teknologiområdet et falsk firma og annoncerede på Facebook. De fleste »likes« kom fra Asien og Mellemøsten, og vurderingen er, at omkring 80 procent af de brugere, der klikkede på annoncen, er falske.

Efterfølgende har Facebook givet til kende, at det er på tide at undersøge bekymringerne.