SAS koncernchef Jørgen Lindegaard afviser, at det var et sikkerhedssvigt hos SAS, som mandag kostede 104 passagerer og seks besætningsmedlemmer samt otte øvrige livet i den hidtil værste ulykke i flyselskabets historie.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>»Vi har ikke fået nogensomhelst indikationer af, at flystyrtet har noget med flysikkerheden i SAS at gøre,« fastslog Jørgen Lindegaard på et pressemøde i Stockholm.

Koncernchefen kaldte det en sorgens dag for SAS, men kunne ikke bidrage med mange nye oplysninger om ulykken, der efter alt at dømme skyldes en menneskelig fejl af piloterne på et privat Cessna-fly.

Ifølge de italienske myndigheder valgte Cessna-flyet den forkerte startbane i Linate-lufthavnen i Milano, og kom dermed på tværs netop som SK 686 skulle til at lette mod København.

SAS har bekræftet, at der var 104 passagerer - samt seks besætningsmedlemmer der har bopæl i København, ombord på det forulykkede fly, men han vil endnu ikke udtale sig om antallet af dræbte.

Den italienske transportminister Pietro Lunardi bekræftede senere mandag, at tallet for omkomne efter ulykken officielt er opgjort til 118, heraf 110 i SAS-flyet, fire ombordværende på Cessna-flyet og fire lufthavnsarbejdere, der opholdt sig i den bygning, som SAS-flyet ramte efter kollissionen på startbanen.

SAS har bekræftet passagerlisterne, der nu er videregivet til de svenske og italienske myndigheder.

Samtidig er der sendt tre SAS-fly afsted med personale, som skal bistå med oprydningsarbejdet og hjælpe såvel pårørende til de omkomne som de italienske myndigheder.

/ritzau/