Trusler om tæsk og sabotering af undervisningen. Sådan er hverdagen i den danske folkeskole, hvor 11-13 årige muslimske drenge driver ren terror i timerne.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Drengene virker hjernevasket af ekstremt rabiate islamiske holdninger, som de ikke tøver med at lufte i klassen.Flere lærere, som B.T. har talt med, er direkte chokerede og forfærdede over tonen fra nogle af de meget aggressive elever.

Nogle af dem har været sendt på koranskoler, og ifølge lærerne er det også her, de får deres rabiate holdninger.

Den barske hverdag findes blandt andet på Sønderbro Skole på Amager i København, hvor der er omkring 40 pct. to-sprogede elever.

- Saddam Hussein og muslimer, der skærer halsen over på amerikanske soldater, er helte

- Pia Kjærsgaard bliver slået ihjel, hvis hun bliver statsminister, er budskaber fra børnene, når lærervikar Martin Leider Olsen underviser på skolen.

- Jeg blev meget chokeret over det. Og jeg prøvede at tage diskussionen om, hvad Saddam Hussein egentlig var for en ulækker fyr. Men det prellede af på dem, som vand på en gås. De er ikke villige til at gå på kompromis eller høre andres argumenter. De har en ensidig forestilling om, at alt er vestens skyld, siger Martin Leider Olsen.

Danske børn tromlet ned
Han er blevet stærkt chokeret over, at nogle muslimske børn på den måde er blevet indoktrineret til at tro, at alt vestligt er ondt.

- Noget må jo gøres. Man bliver ved med at snakke om oplysning osv. Men det handler om, at man skal være stålfast fra det danske samfunds side og slå fast, at vi har nogle værdier i det danske samfund, som ikke står til diskussion.

Og det, tror jeg, er et problem, mange politikere og andre i undervisningssektoren ikke er villige til at indse, mener han. Martin Leider Olsen har oplevet konfrontationen, da undervisningen handlede om »De store opdagelser« set i historiens lys. Flere af de muslimske børn ville hellere snakke om Mellemøsten.

- I forbindelse med en historietime om Europas erobring af Amerika, kom vi til at snakke om arabernes betydning, og dermed blev undervisningen drejet over på det. De interesserer sig mere for der, hvor de selv stammer fra. Palæstina, Iran, Irak, fortæller han.

Men efter nogen diskussion, kunne Martin godt fornemme, at de danske børn følte sig tromlet af en debatkultur, de ikke kender.

Råber og skriger
- De danske elever blev overrasket, og de sagde ikke så meget til det. Det har også noget at gøre med måden, de diskuterer på. De råber og skriger, og det er ligesom om, at den, der råbte højest, får ret.

De lytter ikke til argumenter, men har en klippefast tro på, at det de siger, er sandt, siger han.

De rabiate holdninger kommer ifølge Martin Leider Olsen fra arabiske satellitkanaler, som børnene ser i hjemmet, og ikke mindst koranskolerne.

- Koranskolerne har en betydning. Og det er noget, man også kan se af samfundsdebatten. Jeg er fuldstændig overbevist om, at flere af mine elever har gået på koranskole, siger han.

Overlærer, Gitte Kongstad, har haft de samme problemer på Sønderbro Skole. I en samtale mellem to muslimske drenge, hørte hun den ene dreng sige til en den anden:

- Jeg vil dræbe mine klassekammerater, hvis Allah siger det. Jeg vil også dræbe min far, hvis Allah mener, jeg skal gøre det. Da hun efterlyste, hvorfra sådanne meninger kom, svarede drengene, at det havde de lært i koranskolerne.

Sidste år blev hun tilmed truet af en muslimsk dreng, fordi hun forsvarede den hollandske kunster, Theo Van Gogh, der blev dræbt af fanatiske muslimer.

- Jeg blev truet af en muslimsk dreng, da jeg i forbindelse med mordet, forsvarede hans ytringsfrihed, siger hun. Ligesom Martin Leider Olsen, har hun også oplevet, at elevernes rabiate udtalelser er kommet frem under undervisningen. Og det har hun en forklaring på.

Må selv yde en indsats
- Børnene er kun på skolen fem-seks timer om dagen, og resten af tiden færdes de steder, hvor der kun er indvandrere. Parabolantennerne kører hele tiden fra de arabiske stationer.

Det vil sige, at de får meget lidt input fra danskere. De lever i et parallelsamfund, hvor de bekræfter hinanden i en offerrolle, hvor danskerne i alle henseender er forfærdelige.

- Indvandrerne må selv yde en indsats for at blive integreret, mener hun. Hun mener også, at politikere må tage fat om problemerne nu.

- Min pointe er, at der er en enorm berøringsangst i den danske folkeskole. Der er så meget usikkerhed om, hvad man må sige for ikke at støde nogen.

Jeg støtter ikke Pia Kjærsgaard, men jeg er glad for den debat, hendes parti har taget op.

Vi skal ikke være bange for at sige, at det her er Danmark, og hvis de vil være her, så er der nogle fundamentale betingelser, man skal opfylde. Ikke engang det er man enige om politisk.

Lukker gardinerne ned
Udenfor skolen foregår der i indvandrerkredsene meget, vi lærere slet ikke ser og ej heller forstår. Jeg ved ikke, hvordan vi skal få overbevist de unge mennesker om, at de bor i Danmark, når forældrene til stadighed fastholder at leve i en anden verden, siger hun.

Hun mener desuden, at unge lærere må åbne øjnene for problemerne. Det er dem, der skal undervise i danske folkeskoler i fremtiden.

- I mangfoldighedens navn undgår man at trække linierne op og lukker i stedet gardinerne ned for en sund debat om, at ikke alle holdninger er forenelige med et demokrati.

Mange mulimske elever er så indoktrinerede fra hjemmene, at det er et spørgsmål, om lærerene ikke bevidst skulle indoktrinere - med modsat fortegn,« siger hun, men minder alligevel om, at der ikke er tale om alle muslimske børn.

Mange af dem er velintegrerede. Desuden er der også danske børn, der er problematiske, fordi skolen ligger i et socialtbelastet område. »Det er også sociale forhold, der styrer opvæksten, siger Gitte Kongstad. jhj@bt.dk