Mors gamle vinylsamling dannede grundlaget for ny rap/pop-cd

34-årige Tobias Trier er en heldig mand. Sådan føler han sig i hvert fald.

Jo, det kunne da have været dejlig, hvis moderen Dea Trier Mørch havde fået lejlighed til at se Tobias og Marias to (snart tre) børn, som han er mægtig stolte af. Men alt i alt er livet skønt. Og det bliver endnu bedre på mandag, når Tobias femte album "Krydsklip" kommer på gaden.

- Jeg er stadig vildt spændt, når en ny plade kommer ud. Jeg har arbejdet med den længe. Og så betyder det nemlig, at jeg skal ud og spille. Og jeg elsker at optræde, siger Tobias, der sammen med familien for nyligt forlod barndomskvarter Østerbro for at flytte til Amager.

Fra debutten 'Bag De Blå Persienner' (2000) og frem til i dag har Tobias fået samlet sig en solid og trofast fanskare. Han har også skrevet musik til film. Og det glæder ham, at han i dag faktisk kan leve af sin musik.

- På den måde er jeg enormt heldig sammenlignet med mange af mine kollegaer, siger Tobias. Men han indrømmer samtidig, at et rigtigt svinehit - sådan et, der bare ville leve forevigt - ikke ville være af vejen.

- Jeg befinder mig godt med et publikum, der lytter. Og som sagt elsker jeg at optræde. Så, ja, sådan et hit ville ikke være dårlig, griner Tobias, der indirekte har både sin far ('Røde Mors' Troels Trier) og sin mor med på den nye cd.

Albummet er nemlig fyldt med små samplede bidder fra gamle Røde Mor-plader som 'Betonhjertet'. Og det var moderens gamle vinylpladesamling, som Tobias arvede efter hendes død, der lagde inspirationsgrundlaget for den nye plade - en plade, der er markant anderledes end hans fire tidligere.

(Næsten) væk er nemlig det viseagtige popræg, der tidligere har kendetegnet Tobias musik.

Istedet har den 34-årige familiefar bygget en svingende, nærmest rap-agtig lyd op fra bunden. Musikalsk er grunden lagt med tromme- og bas-lyde fra gamle danske plader (Fra Rugsted & Kreutzfeldt over Kurt Ravn og til Røde Mor).

Henover har Tobias med sikker hånd strøet snak fra så spredte kilder som 'Bennys Badekar', Statsminister Stauning og til Kong Christian den Tiendes nytårstale fra 1940.

Trådene er så samlet med håndspillede instrumenter og moderne rytmecomputere håndteret af Tobias og hans producer Kæv Glieman, der før har skruet på knapperne for bl.a. Dicte.

Teksterne er skrevet som snapshots af det, Tobias ser på sin hverdag i dagens Danmark. 'Ligesom at zappe', siger han. Tobias rapper som en blanding af Dan Turell og MC Einar, der iøvrigt også medvirker på cd'en. Og Troels og Deas dreng ved godt, at meget af dette vil komme som et lille chok for nogle lyttere.

- Jeg havde bare lyst til at arbejde på en helt anden måde. Og det har været virkeligt tilfredsstillende, siger Tobias, der sammen med produceren Kæv under indspilningerne fik oparbejdet en helt fast arbejdsrytme.

De mødtes klokken ni hver morgen. Og så kløede de ellers bare på.

- Det er faktisk det tætteste, jeg nogensinde er kommet på et normalt arbejde, bemærker Tobias, der sammen med sit band drager landet rundt i marts og april.