Mærkevarer koster stort set det samme i landets største dagligvarekæder, viser et pristjek.

Nescafé pulverkaffen koster 38,95 kroner, og Dolmio-tomatsovsen står i 19,95 kroner i 10 danske supermarkedskæder Det samme gælder 250 gram Kærgården til 18,75 kroner eller 18,80 kroner i Kvickly, Superbrugsen, Føtex, SuperBest, Fakta, Bilka og andre kæder.

Det viser en undersøgelse i 24timer af priserne på de mest populære mærker i Danmarks 10 største dagligvarekæder, hvor forbrugerne ifølge undersøgelser betaler for meget for mad.

Det overrasker eksperter og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at mad med få undtagelser overalt koster det samme.

Kontorchef Camilla Hesselby fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener, at de ens priser ser mystiske ud', men hun afviser, at supermarkerne har indgået en ulovlig prisaftale.

- Det er bemærkelsesværdigt, at priserne er ens helt ned på øre. Det kan skyldes, at kæderne følger en vejledende udsalgspris, og det er ikke ulovligt, siger hun til 24timer.

- Det kan også være et tegn på en stiltiende koordinering af priserne, hvor kæderne lægger sig tæt op ad hinanden på visse af de varer, som de fleste forbrugere køber. Det er varer, som de undlader at konkurrere på. Det gør de til gengæld på andre varer, siger hun.

Ekspert i dagligvarepriser, Birger Boutrup Jensen, fra MAPP-centret, Aarhus Universitet, synes, at de identiske priser er mærkelige.

- Det er pudsigt, at eksempelvis Nescafé koster præcis det samme alle steder, men det skyldes formentlig, at der er en prisfører på produktet, som de andre retter sig efter. De finder det leje, som normalprisen skal befinde sig på, siger han til 24timer.

På Christiansborg kræver Enhedslisten en undersøgelse:

- Meget tyder på, at konkurrencen slet ikke fungerer, og at de danske forbrugere betaler overpris for varerne. Det er ikke acceptabelt. Derfor må det undersøges, hvad der kan gøres, siger fødevareordfører Per Clausen (EL).

/ritzau/