De seneste dages lukning af det danske luftrum, får nu flybosser til at kræve handling fra myndighederne. Og chefen for Norwegian sætter endda spørgsmålstegn ved luftfartsmyndighedernes dømmekraft.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____> - Det er livsfarligt at flyve ind i en vulkansky. Men så længe, der er klart vejr og god sigtbarhed, så er det ufarligt at flyve, siger Bjørn Kjos, der er administrerende direktør i Norwegian til dn.no.

Dermed undsiger han de luftfartsmyndigheder, der siden torsdag har lukket luftrummet i det meste af Europa. Han kræver, at man i stedet foretager præcise målinger af, hvor meget aske der rent faktisk er i luften, i stedet for blot at lukke luftrummet ned.

Kravet om præcise målinger bakkes op af Jacob Saaby Krogsgaard, der er administrerende direktør i Cimber Sterling.

 - Vi føler ikke, at vi kan få at vide, hvorfor man vælger at lukke luftrummet. Vi skal med andre ord vide, hvilken mængder af aske, der skal være i luften, før man må flyve. Ellers kan vi jo ikke vide, hvad der skal til at åbne luftrummet igen, siger han til bt.dk.

Han forklarer, at Dansk Industri skal mødes med luftfartsmyndighederne mandag, hvor man vil presse på for at få nogle tal på bordet. Kritikken af luftfartsmyndighederne kommer på et tidspunkt, hvor luftfartsselskaberne er presset på pengepungen.

 - Der er ingen tvivl om, at vi mister rigtig mange penge i øjeblikket. Hvor meget det koster os er endnu svært at sige, det kommer dels an på, hvor lang tid det fortsætter og på hvor mange, der vælger at ombooke i stedet for at aflyse. En af de store udgifter er jo også, at vi har folk boende på hoteller rundt om i udlandet, siger Cimber-chefen.

Hos Navi-air afviser man dog enhver anklage om hysteri.

 - Der findes et sæt internationale retningslinier for flyvning, når der er vulkansk aske i luften. De er defineret af FN. Her anbefaler man helt entydigt, at man ikke flyver, når der er det mindste askesktøv i atmosfæren. De retningslinier retter vi os efter, siger kommunikationschef Bo Pedersen.

Han gør i øvrigt opmærksom på, at samtlige af Navi-Airs europæiske kolleger har samme opfattelse.

 - Ingen hos de europæiske flyvekontroltjenester tvivler på de her prognoser fra det særlige vulkanaske-rådgivningscenter.