Vi er ligeglade med klimaet, når vi vælger at tage væk fra den lunkne, danske sommer for at få lidt sol. Der er for lidt gennemsigtighed og information omkring grønne afgifter, er en af forklaringer ifølge en ekspert.

Når danskerne hen over sommeren så småt går i gang med at pakke rejsetaskerne med faktor 15, badetøj og pas og sætter kursen mod varmere himmelstrøg, er en af deres mindste bekymringer tilsyneladende klimaet. Det skriver Politiken lørdag.

En måling fra Megafon viser, at 78 procent af dem, der skal på sommerferie i udlandet i år, ikke lader overvejelser om CO2-udslip påvirke deres rejseform og destination. Kun 3 procent vælger en tog frem for fly for at begrænse forureningen, og kun 1 procent vælger helt at droppe rejsen til udlandet i klimaets navn. Bare 5 procent vil i forbindelse med deres ferie betale ekstra for en såkaldt grøn flyafgift.

- Vestlige turister vil gerne rejse bæredygtigt, men når det kommer til stykket, bliver der ikke handlet på den gode vilje. Der skal politisk regulering til, hvis sommerferierne skal være grønnere. For vi kan ikke selv finde ud af det, siger Ana Maria Munar, der er turistforsker ved CBS, til Politiken.

Ifølge Kirsten Halsnæs, leder af DTU, er det dog ikke kun et spørgsmål om mere politisk regulering, som både under COP15 og senest i Rio har vist ikke at kunne skabe ambitiøse klimaaftaler. Der skal være mere gennemsigtighed og en klarere logik bag klimaafgifterne.

- Selvfølgelig gider danskerne ikke betale en ekstra ’grøn flyafgift’, når de ikke ved, hvad pengene går til, siger hun til Politiken.

Gitte Seeberg, generalsekretær for Verdensnaturfonden (WWF), siger til Politiken, at der er brug for løsninger her og nu.

- Både rejsebureauer, flyselskaber og den enkelte forbruger har et ansvar for klimaet. Som det er i dag, er flyvemaskinerne et af de transportmidler, der sviner allermest ... Derfor er vi nødt til at se på, hvad forbrugere kan gøre nu og her, når de rejser på sommerferie, siger WWF’s generalsekretær til Politiken.

BNB