Det samlede salg af personbiler er i marts faldet med næsten en tredjedel sammenlignet med måneden før. Den hårde konkurrence kommer forbrugerne til fordel, mener en ekspert.

Marts var en sløj måned for de danske automobilforhandlere. Det står klart, efter Danmarks Statistik har offentliggjort tal, der viser et fald i bilsalget på 29 procent i marts sammenlignet med februar.

Det drastiske dyk i salgskurven tilskrives regeringens lovindgreb, der har sat en stopper for billige demo- og leasingbiler.

Nærmere bestemt faldt antallet af nyregistrerede personbiler fra 16.765 i februar til 11.888 biler i marts, og det tal er korrigeret for sæsonforskelle og et varierende antal hverdage i de to måneder.

Det er lig et fald i bilsalget på 29 procent eller næsten en tredjedel fra den ene måned til den anden. Det er udelukkende salget af firmabiler, der er skyld i det store dyk, hvorimod salget til private husholdninger faktisk steg en lille smule sammenlignet med måneden før. 

Hamstring

Bo Sandberg, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, er slet ikke i tvivl om, at regeringens lovændring er skyld i det store udsving.

- Det er helt klart en konsekvens af lovindgrebet, hvor det skete en hamstring af leasing- og demobiler i månederne op til, at de nye regler trådte i kraft. Det har så tilsvarende betydet et fald af biler i marts.

De nye regler trådte i kraft den 28. februar, hvorefter leasingbiler og demobiler med øjeblikkelig virkning blev gjort dyrere, fordi disse biler fremover skulle beskattes efter samme regler og takster som alle andre nye biler – førhen kunne leasing- og demobiler sælges med lavere registreringsafgift grundet nogle særlige regler, som ifølge regeringen blev misbrugt af forhandlerne.

Ikke kun dårlige tal

Bo Sandberg mener dog ikke, at forhandlerne skal male fanden på væggen, selvom der blev underskrevet væsentligt færre slutsedler i marts sammenlignet med tidligere.

- Bilbranchen solgte jo rekord-mange biler i 2011, og de foreløbige salgstal for 2012 har ikke kunnet leve op til salget af nye biler i det forgangne år. Men i historisk sammenhæng ligger vi stadig rimelig højt i år.

- Men jeg må da nok tilstå, at jeg havde regnet med, at salgstallene for første kvartal af 2012 ville være ekstraordinært høje. Hamstringseffekten har været mindre end forventet, og jeg er også lidt overrasket over, at det er gået så markant ned i marts, siger Bo Sandberg.

Anders Andersson, direktør for Bilbasen.dk, er enig i, at de sløje tal for marts ikke skal tages som udtryk for krisetid i branchen. Han påpeger, at man hellere skal kigge på de samlede salgstal for første kvartal i 2012, der kun viser et lille fald sammenlignet med rekordåret 2011.

- Det vi så i slutningen af februar var et kunstigt oppustet salg på grund af al polemikken om lovændringen. Det medførte en naturlig stigning, før reglerne trådte i kraft, og et naturligt fald efterfølgende, siger Anders Andersson, der også har godt nyt til forbrugerne. 

Knaldtilbud

Han mener nemlig, at en række knaldtilbud fra forhandlerne kan være på vej.

- Jeg tror på, at fremtiden bringer endnu stærkere tilbud og endnu større stigninger og fald i markedet. Du må tænke på, at det danske bilmarked er utrolig kampagnedrevet, og konkurrencen er bestemt ikke blevet mindre, efter at de nye regler er blevet gældende, siger han.

Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i FDM, er enig i, at der er benhård konkurrence om kunderne til de mindste biler, som udgør langt hovedparten af bilsalget i Danmark.

Til gengæld ærgrer han sig over den forringede mulighed for at anskaffe sig en ny, rummelig og sikker familiebil til en god pris.

- Hvor en familie med behov for en større bil førhen kunne opnå rabat ved at købe en demobil, er samme familie i dag tvunget ud på brugtmarkedet, fordi afgifterne på større biler er så høje. Det får mange til at gå en bilklasse eller to ned, hvilket igen går ud over sikkerheden. Vi håber derfor, at regeringen ved den kommende afgiftsomlægning i højere grad vil tage sikkerhedshensyn med i beregningen, siger han.