Trendbureauet Stargate er klar med deres hitliste over de største trends i 2014. Teknologien dominerer listen, der både indeholder en 3D-printer, selvkørende biler og et nyt verdenssprog. Indehaver af Stargate, trendekspert Anne Louise Stargate, guider os her igennem 2014s hotteste trends:


Visuelt web

- Vores adfærd på nettet bliver mere og mere visuelt orienteret. Vi orker simpelthen ikke at læse al den tekst. Vi har brug for information i en fart og læner os allerhelst tilbage i stolen for at blive underholdt og oplyst af en kvik introduktionsvideo. Vi har højest et par minutter, og der er ingen tid at spilde. Fat dig i korthed! Viden formidles effektivt med foto, video og tekst med visuel infografik. 

Virtuel kommunikation

- Vi viser, hvem vi er gennem vores valg af billeder. De visuelle sociale platforme som Instagram og Pinterest vinder frem. Billedkommunikation er sjovere, hurtigere og mere vedkommende. Tekstbeskeder sendes af sted med Emoji-humørikoner – eller vi kommunikerer 100 procent ved hjælp af verdenssproget Emojis store palet af smileys. Vi forfatter historier ved hjælp af de små ikoner:  

Vi er online

- Vi lever nu, og Twitter er først med lynhurtige realtids nyheder. Med Snapchat sendes visuelle øjebliksbilleder, som automatisk slettes, så snart de er set af modtageren. Det er lige nu det sker! 

Social shopping

- Sociale medier og internethandel smelter sammen til en visuel og social shopping-oplevelse. Amazons nye hjemmeside ligner Pinterest til forveksling. Altså man plukker og 'liker' de produkter, som Amazon tilbyder og ordner dem lækkert i en visuel oversigt. Ligesom her på Motilo: 


Showroomers

- Kunderne forventer integrerede offline- og onlineoplevelser i eksempelvis tøjbutikker, hvor de via deres smartphone prissammenligner på nettet, når de går fra butik til butik. Showroomers er en af tidens største forbrugertrends. Den nye forbruger bruger de fysiske butikker som showroom, hvorefter de prissammenligner og handler på nettet.

Virtuel shopping

- Virtuelle pop-up-shops skyder op, hvor vi færdes. Du kan nu shoppe i et virtuelt supermarked, mens du venter på tog eller bus. Scan blot produkterne på plakaten og få varerne leveret lige til døren.



Design egne indkøb

- Vi ønsker specialtilpassede produkter, der dækker netop vores individuelle behov. Den digitale tidsalder giver mulighed for helt nye produktionsformer. Et brugertilpasset produkt kan være en ny bil, man sammensætter via en visuel brugerflade i en webshop på internettet. Man kan altså være sin egen designer. Hvordan ser det ud, hvis bilen er blå og med læderindtræk? Et brugertilpasset produkt kan også være en sko, hvor du selv vælger tekstiltype, pynt og hvor høj hælen skal være: 

Dele-økonomi

- Vi låner, lejer eller streamer os til forbrugsgenstande i stedet for et eje dem. Vi har erkendt, at hvis man køber en boremaskine, bruger man den kun få gange i løbet af livet. Hvorfor eje den? Man låner den, og så afleverer man den igen. Lidt som et bibliotek. Man kan også købe et kjole-abonnement i en butik for få hundrede kroner om måneden, og så kan man ellers komme og bytte sine kjoler. Det er en luksus-genbrugstanke.

Teknologien flytter ind

- Teknologien flytter ind i hjemmet, og de fysiske produkter kobles til internettet. Vi vil styre, tænde, slukke og aflæse hjemmets klima via sensorer. Køleskabet bestiller selv mælk, når der er ikke er mere tilbage.

Opgør mod data overalt

- Forbrugeren har forstået, at hvis man ikke betaler for en app, så er man nok selv produktet, der bliver solgt videre. Det kan være en gratis app som facebook, der kræver adgang til billeder og private arkiver. For det kan godt være, at man fik facebook gratis, men der bliver trukket information den anden vej. Det går op for den almindelige forbruger, og der kommer en modbevægelse med forbrugerstyret data.

Sundheds-apps

- Teknologien med sensors og tilhørende apps giver os mulighed for at måle og overvåge alle kropsfunktioner – og så gør vi det selvfølgelig. Som løbe-appen Endomondo. Man er samtidig koblet op på en konto på internettet, og så kan du følge alt fra søvnrytme til kalorieforbrænding.

Mobil mobil

- Mobilen frem for alt. Vi vinker farvel til den stationære computer til fordel for tablets og mobil. Indholdet er i centrum, og det samme er mobilplatformen. Alle skærme skal give adgang til samme indhold, og det er derfor ikke længere nødvendigt med den store stationære skærm på skrivebordet – vi er alligevel på farten med mobil og tablet. 

Ultraskarpt TV

- 4K Ultra HD fladskærmen er på markedet, og det samme er den bøjelige tv-skærm. Det eneste vi mangler er indhold, som kan yde Ultra HD skærmen retfærdighed. Netflix vil fremover producere til Ultra HD. 



Kropbårne computere

- Eksempler på den kropsbårne teknologi (wearables) er smarte ure, briller med kamera og sensor armbånd med tilhørende apps, der kan måle dine præstationer i vågen og sovende tilstand. Det store wearable gennembrud sker med lanceringen af Google Glass og Apples smartwatch (iWatch) i 2014. 


Data og virkelighed smelter sammen

- Google Glass er første generation af produkter, hvor teknologi og computergrafik smelter sammen med virkeligheden og den menneskelige krop. Vi får se, om det bliver totalt nørdet at gå rundt med dem. I 2014 udvikler bilindustrien også en navigationsform, hvor man kan styre sin bil ved at vinke eller klikke holografiske dialogbokse væk. På passagersædet kan man i stedet holde øje med, hvilke turistattraktioner, man kører forbi. 



3D-printer

- 3D-print er en mega-trend der påvirker design, modeindustrien og industriel produktion generelt. I 2014 er 3D-teknologien også tilgængelig for den almindelige forbruger, som derhjemme får mulighed for at eksperimentere med egne designs og print af 3D-objekter. Man kan eksempelvis printe en legoklods ud i plastmateriale eller en anden lille dims, man lige står og mangler. Du kan også printe en 3D-sko ud i plastmateriale, for at se om foden passer i. Det er også muligt at bestille større ting i 3D over nettet i både plast, metal eller chokolade, hvis det er det, du vil.