Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er langt fra imponeret efter, at DSBs ledelse her til eftermiddag har offentliggjort en aftale med den italienske leverandør om de skandaleramte IC4- og IC2-tog.

Folketingets trafikordførere blev på et møde i Trafikministeriet til middag orienteret om aftalen af DSBs ledelse og Kammeradvokaten, der udtalte, at det var for dyrt og juridisk vanskeligt at komme ud af aftalen med AnsaldoBreda. DSB har i mere end et år forhandlet med AnsaldoBreda om konsekvenserne af den forsinkede slutleverance og tilbageholdt betalinger siden februar 2012. Nu har parterne indgået en aftale om slutleverancer for IC4 og IC2. 

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at vi helt havde set, at togene blev i Italien og aftalen med AnsaldoBreda blev ophævet. Det er en meget træls situation, men nu har DSB forhandlet sig frem til en aftale, og nu må alle kræfter lægges i at få den bedste togdrift, når togene kommer på skinner, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Har DSB nævnt på mødet, hvad den her aftale kommer til at koste ekstra?


- Vi har fået at vide, at beløbet ligger inde for de seks milliarder, der er afsat til hele projektet. Så det holder sig inde for økonomien.

DSB har ikke yderligere kommentarer til deres pressemeddelelse udsendt kl 13:14.

Her udtaler chefen for IC4-projektet Frank Olesen:

- Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men den ændrer ikke ved, at IC4-leverancerne har været en ulykkelig situation for alle parter.