De videregående uddannelser skal tilpasses samfundet, mener regeringen. Den udmelding bliver dog modtaget med en kold skulder af Danske Studerendes Fællesråd.

Det vækker dyb bekymring hos de studerende, at uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) fredag har meldt ud, at regeringen vil reformere taxametersystemet og indføre en helt ny form for tilskudssystem. For dermed kommer det danske uddannelsessystem i højere grad til at fokusere på beskæftigelse frem for kvalitet og den brede samfundsudvikling.

»Det er dybt bekymrende, at man vil kigge på et nyt system, hvor institutionerne modtager penge på baggrund af beskæftigelsestal. Hvis vores uddannelser får penge på baggrund af mere eller mindre tilfældige fluktuationer i økonomien, så risikerer vi, at vores uddannelsessystem svinger i både indhold og kvalitet i takt med de økonomiske konjunkturer i stedet for at have fokus på den brede samfundsudvikling. Det er et meget bekymrende signal,« siger Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd, i en pressemeddelelse.

De videregående uddannelser løber i dag rundt via taxametersystemet, der fordeler milliarder til institutionerne på baggrund af, hvor mange studerende der består deres eksamener.

Esben Lunde Larsen udtaler, at det nye system skal sikre, at »statens investeringer understøtter, at vi udbyder uddannelser, som samfundet har brug for«.

Hvis det bliver en realitet, er der risiko for at fastholde nogle uddannelser i en nedadgående spiral, mener Yasmin Davali.

»Hvis en uddannelse har lave beskæftigelsestal i en periode, og derfor får færre penge, så vil kvaliteten på den uddannelse falde, fordi man ikke har råd til at udvikle kvaliteten. Det vil unægteligt få konsekvenser for de studerendes mulighed for at blive ansat senere. Det vil være et yderst uintelligent system, hvor bevillingsystemet risikerer at skade uddannelseskvaliteten i stedet for at fremme den,« siger Yasmin Davali.

Heller ikke universiteterne jubler over regeringens planer på uddannelsesområdet.

»Danske Universiteter indgår gerne i en dialog om regeringens satsning på at skabe øget kvalitet og relevans i uddannelsessystemet, men taxametersystemet er ikke det rette instrument til en sådan indsats. Vi har allerede instrumenter som akkreditering, dimensionering, censorkorpset og studienævn,« skriver Danske Universiteter i en pressemeddelelse.